وزیر امور خارجه کشورمان با «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا درباره مسائل مختلف منطقه به گفتگو پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته با حضور در شورای روابط خارجی آمریکا، با «ریچارد هاس» رئیس این شورا درباره مسائل مختلف منطقه به گفتگو پرداخت.

سیاست تغییر نظام در ایران جواب نمی‌دهد/ مردم ایران خودشان رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند/ زمانیکه ما در جنگ قربانی سلاح شیمیایی شدیم، برای هیچکس مهم نبود

ظریف در این مصاحبه با اشاره به شفاف بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون براساس اختیاراتی که ایران به آن داده، بارها پایبندی ما به تعهدات برجامی خود را تایید کرده است.

وی در ادامه در واکنش به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در حمایت از تغییر نظام ایران گفت: ایالات متحده از بدو پیروزی انقلاب اسلامی همواره به دنبال تغییر نظام ایران بوده اما ایران بواسطه اتکا به مردم خود هیچگاه آسیب ندیده است. ایالات متحده یکبار در سال ۱۹۵۳ (کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲) نظام حاکم در ایران را سرنگون کرد و اکنون باید از پیامدهای آن درس بگیرد. بیشتر بخوانید.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از مصاحبه با ریچاد هاس، در پاسخ به ادعای بی‌اساس وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه ایرانی‌ها حق انتخاب ندارند و در ایران، رهبر این کشور رئیس جمهور را انتخاب می‌کند، گفت: مردم ایران حدود دو ماه پیش در انتخابات ریاست جمهوری، ده ساعت برای رأی دادن در صف ایستادند تا نظر خود را بیان کنند. آیا آنها ده ساعت در صف می ایستند تا رئیس جمهوری که از قبل انتخاب شده است را انتخاب کنند؟! حتما از نظر شما آنها شست و شوی مغزی شده‌اند! در همین لس‌آنجلس، ایرانی‌ها 5 ساعت در صف ایستادند. در ایران انتخابات وجود دارد و این چیزی است که اساسا در بقیه کشورهای منطقه ما وجود ندارد. بیشتر بخوانید.

سیاست تغییر نظام در ایران جواب نمی‌دهد/ مردم ایران خودشان رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند/ زمانیکه ما در جنگ قربانی سلاح شیمیایی شدیم، برای هیچکس مهم نبود

ظریف درباره اظهارات محمد بن سلمان جانشین وقت وليعهد عربستان که گفته بود میخواهد جنگ را به داخل ایران بکشاند نیز گفت: این اظهارات یک تهدید بود. تهدیدی که آنها از مدتها پیش با حمایت از سازمان‌های تروریستی مانند گروهک تروریستی منافقین و شرکت در تجمعات آنها به دنبال تحقق آن بودند. آنها در نهایت توانستند بعضی از تروریست‌ها را به داخل پارلمان ما بفرستند؛ یعنی جایی که آنها ندارند و ما داریم و به همین خاطر از آن متنفرند. بیشتر بخوانید.

وی درباره احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خاطر نشان کرد: شخصا اعتقاد دارم که تحریم علیه ایران کارساز نیست و فقط باعث افزایش بدهی آمریکا میشود. وقتی ایالات متحده ما را تحریم کرد ۲۰۰ عدد سانتریفیوژ داشتیم اما هنگام مذاکرات هسته‌ای این عدد به ۲۰۰۰۰ سانتریفیوژ رسیده بود. به عنوان فردی که در سال ۱۹۸۲ پایان‌نامه ارشد خود را درباره تحریم نوشته‌است به شما می‌گویم که تحریم جواب نمی‌دهد. بیشتر بخوانید.

ظریف همچنین درباره رویکرد ایران به استفاده از تسلیحات شیمیایی گفت: هیچ کشوری به اندازه ایران برای استفاده از تسلیحات شیمیایی خط قرمز قائل نیست. با این حال، زمانیکه ما در جنگ قربانی تسلیحات شیمیایی شدیم، این برای هیچکس مهم نبود. حتی رئیس شورای امنیت سازمان ملل هم به اعتراض من که در آن زمان دیپلمات جوانی بودم توجهی نکرد.

وي تصريح کرد اينها سوال هايي هستند که به جاي تمرکز بر ابزارهاي دفاعي ايران، بايد پرسيده شوند. ما درگير جنگي هشت ساله بوديم. شهرهاي ما موشک باران شدند، برخي از اين موشک ها مواد شيميايي داشتند و هيچکس اهميتي نداد. من خود شاهد بودم زيرا در آن زمان نماينده ايران در سازمان ملل بودم. من افرادي را به نيويورک آوردم که هدف حملات شيميايي قرار گرفته بودند. آنها را به بيمارستان ها بردم تا بلکه وجدان برخي ها بيدار شود که ببينند چه تسليحاتي به کار برده مي شود، ولي کسي اهميت نداد. حال عده اي از ما مي خواهند ابزارهاي دفاعي خود را کنار بگذاريم. چرا بايد اين کار را انجام دهيم؟ آيا ما اين تسليحات را عليه کسي به کار گرفته ايم؟ يک مورد تاريخي بياوريد، خيلي ساده مي توانيم اين را بگوييم که اين تسليحات را هرگز عليه کسي به کار نبرده ايم و هرگز هم به کار مي بريم مگر براي دفاع از خودمان؛ ما همان پايگاهي را هدف قرار داديم که تروريست ها عمليات تروريستي را در ديرالزور طراحي کرده بودند. ما آنها را با موشک هاي دقيق هدف قرار داديم.

وي ادامه داد يکي از دلايل، محک زدن موشک هايمان بود. موشک هايي که کلاهک هاي غير متعارف دارند، نيازي به دقت ندارند زيرا کلاهکي اتمي روي موشک قرار مي دهيد که همه جا را مي تواند نابود کند. مي توانيد کلاهک شيميايي قرار دهيد، باز هم نيازي به دقت ندارد. ولي اگر بخواهيد کلاهکي متعارف قرار دهيد تا تاثيري داشته باشد، اين موشک بايد دقيق باشد و ما توانستيم موشک هاي دقيقي بسازيم تا غير نظاميان قرباني آسيب هاي ناخواسته آن نشوند. اين همان اتفاقي بود که در دير الزور اتفاق افتاد. اطلاعات ما نيز نشان داد که همه موشک ها به هدف هاي تعيين شده برخورد کرده اند. هيچ کس در ديرالزور مدعي نشد که حتي يک غيرنظامي بر اثر حمله موشکي به داعش کشته شده باشد.

از اين روست که ما نيازمند توسعه موشک هايمان هستيم. ما براي حفاظت از غير نظاميانمان به آنها نياز داريم تا صدام حسيني ديگر از گوشه و کنار که چند تايي در منطقه داريم، بار ديگر نخواهد در حالي که جامعه جهاني در سکوتي مرگبار فرو رفته است، به ما حمله کند.

مشروح صحبت‌های ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا و پاسخ او به پرسشهای شرکت‌کنندگان را در اینجا بخوانید.

انتهای پیام /

ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا: ایالات متحده باید از کودتای 28 مرداد عبرت بگیرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرج توفیقی
۰۹:۰۲ ۲۸ تير ۱۳۹۶
ایرانیان عزیز:با سلام دوستی اظهار کرد که چرا اقای ظریف انور چنین میگوید و اینجا در رسانه چنین نمیگوید.بهتر نیست کمی تعقل کنیم که سیاست هوشمندانه را زیر سوال نبریم.انجا در حضور مدیای خودشون گفتن بهتر از اینجا گفتن است.کمی منصف باشید و ایشان فرزند این کشور است و رهبری هم ان را متذکر شدند.چرا افکار مسموم را اشاعه دادن بجای عقلایی فکر کردن؟سیاست ادابی زیرکانه دارد که ساده اندیشی و ساده نگری را برنمیتابد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۷ تير ۱۳۹۶
آقای ظریف چرا هیچ وقت این حرف ها رو اینجا نمیزنی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۷ تير ۱۳۹۶
درود بر دکتر ظریف و مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۷ تير ۱۳۹۶
درود بر دکتر ظریف و مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۷ تير ۱۳۹۶
مرگ بر آمریکای جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۷ تير ۱۳۹۶
درود بر مرد دیپلماسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۷ تير ۱۳۹۶
آقای ظریف اگه برای ملت خودش احترام قائل بود، اینارو تو تلویزیون ملی هم عنوان میکرد.
رفتن اونور خوب حرف میزنن!!!
چی شده؟! اونوریا محرم ترن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۷ تير ۱۳۹۶
ظریف مایه ننگ تاریخ تمدن سرزمین ایران از باستان تاکنون است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۷ تير ۱۳۹۶
ک قراره بفهمیم که عشق به آمریکا فایده نداره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۷ تير ۱۳۹۶
به عنوان یکی از منتقدان دولت از سخنان منطقی ومستدل آقای دکتر ظریف تشکر میکنم امیدوارم در پیشبرد این مسند خطیر موفق باشند.
-
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۷ تير ۱۳۹۶
واقعا تازه فهمیدین برجام هیچ اثری نداشت. بعدشم توی تقویم روز 23 تیر رو روز گفتگو و تعامل سازنده با دنیا گذاشتن. که چی؟ مگه ما قوم بربریم مگه تا حالا با دنیا تعامل غیر سازنده داشتیم و یا سر جنگ با دنیا داشتیم ؟ واقعا برخی چی پیش خودشون فکر کردن.ما یک کشور اسلامی هستیم و هیچ وقت سر جنگ با دنیا نداشتیم که الان بخواییم گفتگوی سازنده داشته باشیم. این استکبار ه که سر جنگ با ما داره
Hong Kong
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۷ تير ۱۳۹۶
متاسفانه دولت باید در دو جبهه علیه تحریمها مبارزه کنه یکی دولت ترامپ و افراطیون امریکایی و دیگری افراطیون و بدخواهان داخلی
ظریف سردار دیپلماسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۷ تير ۱۳۹۶
ظریف نمونه ای ظریف یه دونه ای
-
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۷ تير ۱۳۹۶
چرا همه چیز را فیلتر میکنید حتی تلفن تلگرام را ؟ چه فرقی با مردم دویست کشور دنیا داریم؟ چرا بدبختمان میکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۱۱:۴۲ ۲۷ تير ۱۳۹۶
افرین بروزیر امورخارجه وهییت کاردان وکاردارجمهوری اسلامی ایران که با منطق وزبان گویامی گویند ای امریکا تحریم وتدبیر شما برای ایران کار ساز نیست لا اقل از تاریخ ورفتارگذشته خودتان از تاریخ عبرت بگیرید و تمدن دویست ساله خودتان را مرور کنید که با مردم دنیا چطور و چگونه رفتار کردید.ایا دفاع از حقو بشر که در جای حای گیتی به راه انداختیت اینست که شما عمل گردید .واقعا بخودتان تکان وجولانی بدهید واین تفکر که شماها اجرا می کنید عقب ماندهو تاریخ گذشته است که فقط لایق ملت وتمدن نو پای استکباروامریکاست.
Germany
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۷ تير ۱۳۹۶
خدالعنت کنه باعث و بانی جنگ رو
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۱۳ ۲۷ تير ۱۳۹۶
احسنت برشما
Iran (Islamic Republic of)
ازاد
۱۰:۴۱ ۲۷ تير ۱۳۹۶
زنده باد ظریف مرگ بر ترامپ وکابینه ی جمهوری خواهش
-
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۷ تير ۱۳۹۶
بازخوبه حداقل ظریف هست که بگه برجام هیچ اثری نداشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۷ تير ۱۳۹۶
چشمتان به دهان آقا بود، الان از موضع ضعف صحبت نمی کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۷ تير ۱۳۹۶
در مورد رئیس جمهور دولت 12 نمیشه زیاد روی اینکه مردم انتخاب کردن حساب کرد
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۲۳ ۲۷ تير ۱۳۹۶
ظریف دوست داریم
ظریف دوست داریم
ظریف تحریم کم داریم
ظریف ما همه منتظریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۷ تير ۱۳۹۶
مثل خوندن یس تو گوش خر اگر قرار بود با گفتگو کاری حل بشه که دنیا گلستون می شد آمریکا که نه همه ی دنیا زبون زور رو می فهمن اگر می خواهید بفهمن باید قدرت نظامی مون رو افزایش چند برابری بدیم
Germany
مجتبی
۰۹:۰۸ ۲۷ تير ۱۳۹۶
امریکا و اسراییل و عربستان هیچ غلطی نمیتونن بکنند
آخرین اخبار