اصفهان؛

احیای مراسم پرده‌خوانی هنرمندان «وزوان» پس از 10 سال

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهین‌شهر و میمه گفت: احیای مراسم پرده‌خوانی شهادت سرور و سالارشهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) توسط هنرمندان شهر وزوان پس از 10 سال برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،جواد چهراضی در حاشیه مراسم پرده‌خوانی هنرمندان وزوان  اظهار کرد: روند ثبت  مراسم پرده‌خوانی هنرمندان «وزوان» در فهرست آثار میراث ناملموس فرهنگی کشور در دست اقدام است.

وی افزود: مراسم محرم روستای «سُه» و گویش زبان مردمان شهرهای گز و میمه، پیش‌تر به عنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهین‌شهر و میمه گفت: پرده ‌خوانی هنری از هنرهای نمایشی مردمی است که واقعه‌های مذهبی به ویژه واقعه عاشورا را از روی تصاویر نقاشی‌ شده روی پرده اختصاصی روایت می‌کند؛ در این هنر، پرده‌خوان، با بیانی رسا و آهنگین، داستان وقایع مجالس پرده را شرح می‌دهد.

وی ادامه داد: روی این پرده‌ها که پرده‌‌های نقل خوانده می ‌شوند، مجالسی از وقایع زندگانی رسول اکرم(ص) و حضرت علی(ع)، زندگانی سایر ائمه اطهار و وقایع کربلا، صحنه‌‌هایی از بهشت و جهنم، وقایع برگرفته از قصص قرآنی و احادیث درباره روز قیامت، کیفر و پاداش گناهکاران و مؤمنان به تصویر درآمده ‌است.

چهراضی خاطرنشان کرد: ارتباط چهره به چهره مخاطب با بخش‌های مختلف هنری تعزیه و گردهمایی اقشار مختلف مردم هنگام اجرای این هنر نمایشی اصیل بدون توجه به گروه سنی خاص از امتیازات ویژه آن به شمار می‌رود؛ در کنار این تصاویر نقش‌هایی هم به منظور آگاهی شنوندگان و تماشاگران از معجزات و کرامات ائمه(ع) نقاشی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهین‌شهر و میمه گفت: احیای مراسم پرده‌خوانی  شهادت سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) توسط هنرمندان شهر وزوان پس از 10 سال در ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) در این شهر برگزار شد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار