معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: فصل دوم طرح مرمتی بنای تاریخی خانه اربابی دیزج سیاوش ارومیه مراحل پایانی خود را طی می کند.

محمد فتحی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ افزود :  بنای تاریخی  خانه اربابی دیزج سیاوش ارومیه  که در بلوار شورا واقع شده است ، قدمتی حدود 90 ساله داشته و در دوران پهلوی اول و در باغ بزرگ 6 هکتاری احداث شد. این خانه از آنجائیکه متعلق به ارباب روستای دیزج سیاوش بود به همین نام نیز معروف گردید.


 وی افزود: طبق تاریخ کتیبه نصب شده در ضلع شرقی بنا و نیز فرم معماری و چیدمان نمای طبقه اول، این بخش بصورت الحاق جدید بوده و سپس پوشش شیروانی کامل کننده این معماری بوده است.


فتحی ادامه داد: بعداز در اختیار گرفتن مالکیت این اثر تاریخی از سوی بانک مسکن آذربایجان غربی، حسب ضرورتهای موجود، طرح مرمت و ساماندهی آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان و مشارکت بانک مسکن در دستور کار قرار گرفت و با اعتبار مشترکی حدود چهارصد میلیون تومان، فصل اول مرمت آن آغاز شد و اکنون فصل دوم طرح مرمتی آن، مراحل پایانی خود را طی می کند.


 معاون میراث فرهنگی استان در خصوص اهم کارها و فعالیتهای انجام یافته این فصل از مرمت این بنا گفت: بعد از خرید مصالح و مواد ساختمانی مورد نیاز از جمله: آجر چهارگوش، آهک، پودر خاک سنگ و ...، حدود 150 مترمربع در بخش های مختلف بنا، آجرکاری انجام گرفته و در سطحی بیش از 250 متر مربع نیز کار بندکشی صورت گرفته است.


وی افزود: آهن کشی دور رخ بام به طول 50 متر، احداث کانال در محوطه بطول25 متر، عرض 60 سانتیمیتر و عمق یک متر و بیست سانتمیتر جهت اجرای دیوار سنگی، از دیگر اقدامات این کارگاه در سال 96 بوده است.


فتحی ادامه داد: در این مدت بیش از 85 مترمکعب نخاله و خاک اضافی از محوطه بنا جمع آوری و به بیرون منتقل داده شده است ضمن اینکه دیوار فرسوده ضلع جنوبی طبقه اول تخریب و دیوار جدیدی در سطح 21 متر مربع احداث شد.


وی خاطرنشان کرد: اجرای کاهگل در نمای ضلع جنوبی بنا در سطح حدود 30 سانتی مترمربع، دورچینی دست انداز پشت بام بطول 64 مت

ر و شیب بندی پشت بام و انجام سیمان کاری و نصب ناودان در سطحی حدود 334 متر مربع، از دیگر اهم اقدامات انجام شده کارگاه بوده است.
فتحی گفت: طرح مرمت و ساماندهی خانه اربابی یک کار مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی استان و سرپرستی بانک مسکن استان است و با اتمام این مرحله از کارگاه می توان گفت که حدود 60 درصد از طرح کلی و جامع مرمت و ساماندهی آن محقق شده است که در صورت اختصاص یافتن اعتبار مورد نیاز، طرح مرمت کلی آن تا پایان امسال به اتمام می رسد.


انتهای پیام/م
فصل دوم مرمت بنای تاریخی خانه اربابی دیزج سیاوش ارومیه در حال اتمام است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.