سرکنسول جمهوری اسلامی ايران در هرات افغانستان اعلام کرد که اين کنسولگری صدور رواديد کار در ايران را برای اتباع افغان آغاز کرده است.

ايران رواديد کاري براي اتباع افغان در هرات صادر مي کندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «محمود افخمی رشيدی» در ديدار «امين الله آزادانی» نماينده وزارت امور خارجه افغانستان در هرات گفت که کنسولگری ايران تمامی تلاش خود را معطوف توسعه همه جانبه همکاری‌ها و تکريم متقاضيان رواديد سفر به ايران، کرده است.

سرکنسول ايران در هرات افزود: برای آن دسته از واجدان شرايط که در پايگاه اطلاع رسانی اين نمايندگی ثبت نام کرده اند و 6 ماه از زمان ثبت نام سپری شده باشد، بدون نوبت رواديد سفر به ايران، برای آنان صادر خواهد شد.

وي با بيان اين مطلب که جمهوری اسلامی ايران حدود 4 دهه ميزبان برادران و خواهران افغان بوده که به دليل مشکلات موجود در اين کشور به ايران مهاجرت کرده‌اند، افزود: هنوز هم بيش از 3 ميليون نفر از شهروندان افغانستان در نقاط مختلف ايران مانند برادران و خواهران ايرانی خود زندگی می‌کنند.

افخمي گفت که ايران برای شکوفایی اقتصادی، توسعه‌ شهری، ساخت راه آهن، انتقال انرژی برق، جاده سازی، ايجاد مراکز آموزشی و فنی، ساخت و تجهيز کتابخانه‌ها، کمک به مراکز بهداشتی و درمانی و همچنين ايجاد کلينيک‌های مجهز برای مداوای بيماران در داخل افغانستان نيز اهتمام دارد.

سرکنسول ايران در اين ديدار همچنين درباره ساخت ديوار کسنولگری و عقب نشينی آن برای توسعه شهری افغانستان، ابراز آمادگی کرد و افزود که ما همواره برای همکاری در کنار مردم افغانستان بوده و خواهيم بود.

نماينده وزارت امور خارجه افغانستان در هرات نيز در اين ديدار از با قدردانی از مهمان نوازی ايران از مهاجران افغان در طول 4 دهه گذشته، گفت که اين دوستی و برادری را دولت و ملت افغانستان هرگز فراموش نخواهند کرد.

دو طرف بر اتخاذ تدابير بهتر براي تسريع در روند اجرائی شدن راه آهن خواف - هرات با توجه به اهميت نقش اين طرح مهم و حياتی براي افغانستان و منطقه، تاکيد کردند. طول مسير راه آهن هرات - خواف از ايستگا مسافربری شهرستان «خواف» تا شهر هرات 191 کيلومتر است که 114 کيلومتر آن در خاک افغانستان و 77 کيلومتر آن، در خاک جمهوري اسلامي ايران واقع شده است.

اين راه آهن به چهار قطعه تقسيم شده است که قطعات يک و 2 آن در خاک ايران و قطعات سوم و چهارم آن در خاک افغانستان قرار دارند.

طول قطعه سوم 66 کيلومتر و قطعه چهارم 78 کيلومتر مي باشد و هزينه ساخت 3 فاز آن را جمهوري اسلامي ايران برعهده گرفته و قطعه چهارم آن را افغانستان به اجرا درخواهد آورد.

کار ساخت قطعه اول و دوم پايان يافته و کار ريل گذاري قطعه سوم اين خط نيز اواسط سال گذشته با حضور وزيران راه دو کشور آغاز شد.

وزارت راه افغانستان گفته است که بزودي کار ساخت قطعه چهارم را آغاز خواهد کرد.


انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.