عمارت دیوانخانه کریم خانی در مرحله چهارم مرمت قرار گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: در راستای حفاظت و صیانت از عمارت دیوانخانه کریم خانی این اثر تاریخی در مرحله چهارم مرمت قرار گرفت.

وی افزود: مرمت در قسمت‌های کف سازی و کف فرش ایوان و ایوانچه‌های پیرامون ایوان احیاء سنگ فرش و گچ کاری بدنه و سقف اتاق تاسیسات زیرزمین، لایه برداری و تثبیت تزئینات گچی و نقاشی اتاق‌های طبقه همکف و فوقانی بنا، سنگ فرش اتاق‌های ضلع غربی و شرقی بنا صورت می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس همچنین اعتبار تخصیص یافته به مرمت عمارت دیوانخانه کریم خانی را بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۸۴ میلیون ریال از محل اعتبارات این اداره کل برشمرد و اظهار کرد: برای اتمام کامل طرح مرمت بنا، میزان ۸ میلیارد ریال اعتبار دیگر مورد نیاز است.

عمارت دیوانخانه یکی از بنا‌های دوره زندیه در شیراز است که در نزدیکی ارگ کریم خان واقع شده و در گذشته به عمارت دیوانخانه کریم خان زند مشهور بوده است.

از مهمترین ویژگی‌های معماری این بنا می‌توان به مقرنس کاری، حجاری و نقاشی‌های دوره زندیه و بویژه نقاشی مکتب شیراز اشاره کرد.

این بنا در ۲ طبقه و با مساحت ۸۴۰ متر مربع از آجر و سنگ ساخته شده است و بنا بر منابع تاریخی بر جای مانده از عصر زندیه این بنا در دوره کریم خان زند به عنوان مرکز حکومتی و رسیدگی بر امور اداری حکومت زندیه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

انتهای پیام/ن

اختصاص اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۸۴ میلیون ریال برای بازسازی عمارت دیوانخانه کریم خانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار