به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ حملونقل ارزان،ظرفیتهای گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در ارتباطات و امنیت در مسافرتهای طولانی از بزرگترین مزایای خط آهن است،ولی مردم آذربایجان غربی سالها است از این نعمت محروماند.
آذربایجان غربی بهدلیل هممرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان بهعنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد میشود؛اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساختهای راه و حملونقل محروم از شبکه ریلی است.
موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشور به بازارهای جهانی را فراهم کرده است بهطوریکه جاده و ریلهای ارتباط با اروپا بهویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و برعکس در آذربایجان غربی قرار دارد،اما متاسفانه شاخصهای توسعهای حملونقل بهویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی در این استان پایین است.
طرح راهآهن مراغه- ارومیه که از سال ۸۰ آغازشده به طول ۱۸۵ کیلومتر و در پنج قطعه در حال اجرا است، ولی با گذشت ۱۶ سال فراز و فرود به سرانجام نرسیده است.
عملیات اجرایی این طرح از ۱۶ سال پیش آغاز شده و تاکنون قطعه اول آن از مراغه تا میاندوآب و قطعه دوم آن از میاندوآب به مهاباد به بهرهبرداری رسیده است، این طرح که باید در سال ۸۸ به اتمام میرسید، با وعدههای متعدد مسوولان همچنان درگیر مشکلات اعتباری است.
بر اساس اعلام مسئولان کشوری و استانی؛با تزریق اعتبارات جدید قرار بود ایستگاه نقده دهه فجر سال گذشته و ایستگاه ارومیه نیز بهار سال ۹۶ افتتاح شود، اما عدم تحقق افتتاح ایستگاه نقده موجب شد بار دیگر امیدهای مردم منطقه رنگ ببازد.
سیدهادی بهادری درخصوص وضعیت خط راه آهن ارومیه افزود : راه آهن ارومیه – مراغه نزدیک به 20 سال پیش تصمیم گرفته شد که احدث شود که حدود 13 سال پیش کار اجرایی آن آغاز شد که به دلیل کمبود اعتبارات کمی روند احداث و راه اندازی آن به درازا کشید،ولی با پیگیری های خوب صورت گرفته در سال گذشته و تزریق منابع مالی روند رو به رشد این پروژه به خوبی طی شد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه کارهای عمده این خط راه آهن بعد از گذشت این سالها انجام شده و اکنون مراحل آخر کار می باشد،افزود: با توجه به احداث ایستگاهها، محوطهسازی ها و تکمیل همه اجزای این پروژه به نظر میرسد افتتاح رسمی آن در به هفته دولت انجام شود.
بهادری مطمئنا بهره برداری از این خط راه آهن و تردد در آن می توان کمک شایانی به اقتصاد و پویایی تجارت در شمال غرب کشور داشته باشد،تصریح کرد: چراکه آذربایجان غربی دروازه ارتباط با ترکیه و اروپا است و می تواند در حمل و نقل و بازرگانی کشور سهم فراوانی را ایفا کند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس این خط آهن را از نظر حمل ونقل کالا و جابجایی مسافر با توجه به نزدیکی آن به مناطق مرزی شمالغرب و سردسیر بودن منطقه مهم ارزیابی کرد و گفت: این خطآهن از نظر سهولت و ایمنی تردد و حملونقل و اتصال مناطق شمالی و مرکز استان به شبکه اصلی راهآهن کشور بسیار حایز اهمیت است.
وی با تاکید بر اینکه مسیر ریلی همواره زیرساخت توسعه در هر شهر و کشوری بوده است،افزود: بدون شک افتتاح و بهره برداری از این خط آهن می تواند باعث تقویت اقتصاد گردشگری توریسم و تجارت در کشور باشد.
انتهای پیام/ب