مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: راه اندازی موزه تخصصی در دشت مرودشت ضرورت دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ جمشید مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بیان کرد: باید آثار و اقلامی که در محوطه های تاریخی دشت مرودشت کشف می شود در یک موزه تخصصی نگهداری شود و این آثار تاریخی و فرهنگی در معرض دید عموم قرار گیرد.


وی تصریح کرد: این آثار پس از کشف، شناسایی و مرمت می شود اما گاها در معرض دید عموم قرار نمی گیرد چرا که موزه تخت جمشید یک موزه تخصصی است که همه آثار هخامنشی در آن نگهداری می شود و این آثار مکشوفه متعلق به دوره های مختلف تاریخی است که شاید یکی از گزینه های مناسب برای استقرار این موزه، پردیس مجموعه جهانی تخت جمشید باشد زیرا راه دسترسی آن برای گردشگران آسان تر است.


وی با اشاره به اینکه این شهرستان بدون یک موزه تخصصی است، افزود: در این دشت تاریخی، آثاری چون سفال، ته ستون و خمره های گلی متعلق به دوره های ساسانی و اسلامی کشف شده که قابلیت در معرض دید عموم بودن را دارد.


مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: دشت مرودشت یکی از مناطق باستانی و باارزش کشور محسوب می شود که با توجه به آثار موجودی که در منطقه شناسایی شده، استقرار در این محوطه به دوره پارینه سنگی برمی گردد. به طور مثال، قدیمی ترین اثر تاریخی این دشت، اشکفت گاوی است و طبق آزمایش های کربن ۱۴ که از آثار کشف شده از غار صورت گرفته، قدمت آن به ۲۷ هزار سال قبل می رسد.


تل آجری و موشکی با قدمت ۶ تا ۷ هزار سال قبل از میلاد از جمله محوطه های باستانی باارزش در دشت مرودشت است که طی کاوش های باستان شناسی صورت گرفته، آثار و اقلام فرهنگی متعددی از این سایت ها کشف شد.

به طور مثال در این محوطه ها، نمونه هایی از استخوان انسانی و حیوانی، تیغ ها و ابزارهای سنگی شکار و سفالینه های متعددی کشف شده که همگی در گنجینه ها نگهداری می شود.

انتهای پیام/ن

آثار کشف شده در محوطه های تاریخی مرودشت در موزه تخصصی نگهداری شود

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار