گرد در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

نظارت جدی بر روند مالی مدارس هیئت امنایی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: روند فعالیت و شرایط مالی در مدارس هیئت امنایی مورد توجه قرار گرفته و در صورت تخلف تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در جمع خبرنگاران در خصوص نظارت بر مدارس هیئت امنایی با اشاره به اینکه از سال گذشته اقدامات برای بررسی وضعیت مدارس هیئت امنایی آغاز شده، گفت: متاسفانه هدف مدارس هیئت امنایی با آنچه اکنون در برخی از آن ها وجود دیده می شود، متفاوت است.

وی ادامه داد: مدارس هیئت امنایی با هدف بهره مندی از مشارکت‌های مردمی برای خودگردان شدن مدرسه شکل گرفته اما در مواردی این هدف در برخی مدارس محقق نشده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: برای تحقق هدف خودگردان شدن مدارس هیئت امنایی فهرست پیشنهادی افرادی که می‌توانند منابع مالی تامین کنند و صلاحیت این افراد باید در سطح استانی احراز شود و بعد از این مرحله ارائه کلاس‌های فوق برنامه متناسب با فضا و منابع مالی درنظر گرفته شده و با رضایت انجمن اولیا و مربیان بوده و حضور اختیاری دانش آموز انجام می‌شود.

گرد با بیان اینکه در برخی مدراس این مساله رعایت نمی‌شود، تصریح کرد: علاوه بر این مساله، مدارسی فاقد مجوز از شورای آموزش و پرورش نیز وجود داشتند که تنها محل تامین منابع مالی دریافت پول از اولیا و آموزش و پرورش بوده است.

وی با تاکید بر اینکه مدرسه هیئت امنایی کاملا عادی بوده و فقط مدیریت آن متفاوت است، بیان کرد: در این مدارس صرفا برای بهبود فرایند تحصیلی و تربیتی دانش آموزان اقدامات لازم انجام می‌شود و تلقی تغییر تابلوی مدرسه دولتی برای اخذ وجه از خانواده نباید وجود داشته باشد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی از تهیه گزارش‌های دوره‌ای برای مدارس هیئت امنایی خبر داد و گفت: این کار تا آخر آذرماه در تمام استان‌ها تکمیل می‌شود البته سال گذشته آموزش‌ها و شرایطی را برای مدیران مدارس هیئت امنایی تعیین کردیم، اما هنوز تعدادی از آن‌ها شرایط خودگردانی را پیدا نکرده‌اند.

گرد افزود: یکی از تفاوت‌های مدارس هیئت امنایی با مدارس دولتی عادی در این است که هیئت امنای مدرسه، سه مدیر را پیشنهاد کرده و مدیر بنا بر انتخاب اداره آموزش و پروش و طبق ضوابط تایید شده می‌تواند مدرسه را اداره کند.

وی با اشاره به اخذ شهریه در مدارس هیئت امنایی تاکید کرد: به دنبال بازگرداندن مدارس به جایگاه اصلی شان هستیم و از همه مدیران آموزش و پرورش می‌خواهیم حتما فرایند صدور مجوز مدارس هیئت امنایی طی شده و عنوان هیئت امنایی از تابلوی سردر مدارس فاقد شرایط تعیین شده حذف شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی به تشریح روند هیئت امنایی شدن مدارس اشاره کرد و گفت:: مدارس برای هیئت امنایی شدن باید یکسال فعالیت کرده سپس موافقت اصولی تبدیل به موافقت نامه دائم شود و اگر فاقد شرایط باشد هیئت امنایی بودنش بی معنا است البته در مورد حل مشکلات مدرسه، فعال بودن انجمن اولیا در هرمدرسه‌ای کمک کننده خواهد بود.

گرد افزود: در شرایطی که مدارس مشکلات را صادقانه با خانواده‌ها مطرح کنند به طور قطع خانواده‌ها کمک داوطلبانه در حوزه‌های مختلف خواهند داشت و و آنچه اولیا پرداخت می‌کنند باید به طور کامل در همان مدرسه هزینه شود.

وی با تاکید بر اینکه چنانچه مدارسی نتوانند شرایط لازم را احراز کنند از حالت هیئت امنایی خارج می‌شوند، اظهار کرد: باید نظارت مستقیم بر فعالیت‌ها انجام شود و بررسی وضعیت مالی این مدارس را به طور جدی دردستورکار داریم.

انتهای پیام/

مدارس هیئت امنایی زیر ذره بین آموزش و پرورش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار