مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر از مبارزه بیولوژیک با آفات در ۲۰۰ هکتار از باغات مرکبات در این شهرستان خبر داد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، فرزین فرهادی با اشاره به اینکه بالشتک و شپشک آردآلود از آفات مهم مرکبات شمال کشور است، گفت: مبارزه بیولوژیک با این آفات، با رهاسازی سوسک کریپتالموس در ۲۰۰ هکتار از باغات مرکبات شهرستان قائم‌شهر آغاز شده است.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر با بیان اینکه این آفات دو نوع خسارت متفاوت به درختان مرکبات وارد می‌کنند، افزود: خسارت مستقیم از طریق تغذیه شیره گیاهی و در نتیجه ضعف عمومی درخت و خسارت دیگر به صورت غیرمستقیم بوده که از طریق ترشح عسلک که در نهایت موجب رشد قارچ دوده (فوماژین) است، می‌شود.


فرهادی با اشاره به اینکه شپشک آردآلود هرچند به دلیل اهمیت و خسارت در رتبه‌های بعدی قرار دارد، گفت: از ویژگی‌های این آفت، تداخل نسل آن است به عبارتی در یک زمان خاص حالات مختلف آفت اعم از تخم، پوره و بالغ را می‌توان رویت کرد.


وی با بیان اینکه چندلایه‌ای بودن جمعیت کلنی از دیگر خصوصیات این آفت است که این دو ویژگی این آفت را در مقابل مبارزه شیمیایی و سمپاشی بشدت مقاوم می‌کند، افزود: به‌منظور کنترل این آفت، مبارزه بیولوژیک و استفاده از سوسک کریپتالموس برای کاهش جمعیت آفت بهترین روش است.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر گفت: این سوسک علاوه بر شکار شپشک آردآلود از بالشتک نیز تغذیه مناسبی دارد.


فرهادی افزود: کاربرد عوامل بیولوژیک دارای مزایای خاصی است که برای توسعه پایدار کشاورزی، کاهش هزینه تولید، اشتغالزایی مولد، افزایش توان اقتصادی بهره بردار و درنهایت تامین امنیت غذایی جامعه و تولید محصول سالم الزامی است.


وی گفت: برای مبارزه بیولوژیک یک هکتار از باغات مرکبات یک هزار عدد سوسک کرپتالیموس رهاسازی می‌شود.


انتهای پیام/ع


مبارزه بیولوژیک با آفات در ۲۰۰ هکتار از باغات مرکبات قائم‌شهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار