به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تفاهم نامه بین سازمان نهضت سواد آموزی و کانونهای فرهنگی هنری مساجد با حضور علی باقر زاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی و حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی مشاور وزیر ارشاد عصر امروز در خبرگزاری شبستان برگزار شد.
در این مراسم سلیمانی با بیان اینکه نهضت سواد آموزی یکی از دستاوردهای پس از انقلاب اسلامی بوده، اظهار کرد: این دستاورد ریشه در اسلام دارد و تاثیر بسزایی در روند آموزشی داشته است.
وی ادامه داد: از صدر اسلام مسئله علم آموزی مورد توجه بوده و از زمانی که در دنیا توجه چندانی به دانش افزایی نبوده، بحث علم آموزی میان مسلمانان رواج داشته است و بیش از 4 هزار نفر در زمان امام صادق(ع) در برنامه های آموزشی شرکت داشته اند.
مشاور وزیر ارشاد با اشاره به دستاوردهای دیگر علمی در صدر اسلام عنوان کرد: نهضت سوادآموزی نیز با بهره گیری از این آموزه های در عصر حاضر امکانات قابل قبولی را در اختیار سوادآموزان قرار داده و حتی فرصتی فراهم شده تا برخی چهره های موفق و فاخر امروزی با بهره گیری از نهضت سواد آموزی در چنین جایگاهی قرار گیرند.
وی تصریح کرد: یکی از کارهای مثبت نهضت سواد آموزی تعامل با سایر نهادها بوده و اکنون این تعامل با مساجد و کانونهای فرهنگی انجام می شود.
سلیمانی با اشاره به اینکه اکنون 23 هزار پایگاه در مساجد و 13 هزار کتابخانه وجود دارد، گفت: 4 میلیارد تومان سرانه برای این مسئله در نظر گرفته شده و اولین رسالت ما مواجهه با افراد مراجعه کننده به مساجد شده تا شرایط علم آموزی را برای آنها فراهم کنیم که با ایجاد این تفاهم نامه همکاری تنگاتنگی برای این مسئله ایجاد خواهد شد.
باقرزاده در این مراسم با بیان اینکه تبلیغ و ترویج اقدامی موثر در روند سوادآموزی بوده و مساجد کمک کننده به این مسئله هستند، گفت: از جمله تفاهم نامه هایی که سود بسیار از آن می بریم تفاهم نامه هایی با محوریت فعالیت در مساجد بوده است.
وی افزود: تفاهم نامه با نهادهای مختلفی را در دستور کار داشتیم که این مسئله برای ما بسیار دلگرم کننده بوده واین تفاهم نامه ها اثرات ارزشمندی برای سواد آموزی دارد.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به اینکه جامعه هدف ما افراد بی سواد و کم سواد هستند، بیان کرد: این گروه از فرصت ها محروم بوده و آموزش و پرورش نیز وظیفه دارد تا فرصت اولیه ای برای تعلیم و تربیت ارائه دهد در نتیجه برای جمعیت هدف خود اقداماتی را انجام دادیم.
وی با اشاره به سرشماری اخیر نفوس و مسکن تصریح کرد: تلاشهای انجام شده نرخ باسواد 2.85 رشد داشته و حتی در مواردی این عدد به بیش از5 درصد رسیده است، در حالیکه میانگین رشد با سوادی دنیا در سالهای 2000 تا 2015 یک درصد بوده است.
باقرزاده اظهار کرد: در فاصله سالهای 85 تا 90 رشد سواد آموزی 0.2 درصد بوده و طی 5 سال اخیر رشد 14 برابری با سوادی را شاهد بودیم.
وی گفت: نرخ جذب سواد آموزان در سنین 6 تا 11 سال در مدرسه ثابت بوده و عدد آن 98 درصد اعلام شده، البته آنچه برای ما اهمیت دارد عبور از تمرکز صرف به سواد خواندن و نوشتن است.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه بی سوادی معضلی ملی بوده افزود: برای رفع این مشکل نیاز به مشارکتی ملی نیز داریم و با سوادی را باید با نگاهی کل نگر بنگریم.
وی تصریح کرد: حضور دستگاه های دیگر در حوزه سواد آموزی باعث ایجاد انگیزه درونی برای سواد آموزی می شود.
باقرزاده با بیان اینکه هر مسجد می تواند یک مرکز یادگیری باشد، گفت: ماموریت توانمند سازی در ابعاد مختلف در این حیطه وجود دارد.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی به مسئله کتابخوانی در کشور اشاره داشت و تصریح کرد: این مسئله را نباید فقط برای افراد تحصیل کرده مورد توجه قرار دهیم و بلکه گروهی نیز وجود دارند که کتابهای مورد نیاز آنها در دسترسشان نیست و بنابراین حلقه های کتابخوانی ایجاد کردیم تا افراد تحصیلکرده برای سواد آموزان فرصت کتابخوانی ایجاد کنند و اگر این حلقه ها چند سال تداوم داشته باشد هر فصل کتابهای جدیدی برای آنها ارسال می شود.
وی به ایجاد تفاهم نامه با ستاد اقامه نماز اشاره کرده و گفت: 50 هزار سواد آموز با وجود 5 هزار آموزش دهنده برای انجام ادای صحیح نماز آموزش می بینند و بازه زمانی این دوره آموزشی از مهر تا اسفند است.
انتهای پیام/