مدیر کل و ناظر حسابهای اقتصادی بخش ICT وزارت ارتباطات از شفاف سازی آمار و اطلاعات اقتصادی بخش ICT خبر داد.

آمار و اطلاعات اقتصادی بخش ICT شفاف سازی می‌شودبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید توکل، مدیر کل و ناظر حسابهای اقتصادی بخش ICT  درخصوص ضرورت اجرای طرح تهیه و تدوین حساب های اقتصادی بخش ICT (حساب اقماری) براساس چهارچوب حساب های ملی  گفت: آمار و اطلاعات از عوامل موثر و ضروری برای تصمیم‌گیری‌های مدیریت است که برای تعیین خط مشی، تدوین راهبردها، برنامه‌ریزی، نظارت و هدایت برنامه ها مورد نیاز است. همچنین فعّالان اقتصادی نیز در فرآیند ارتقاء جایگاه کشور در بازارهای جهانی، به داده‌های آماری صحیح نیازمندند. 

وی ادامه داد:  تلاش تمامی نهادهای اصلی متولی تولید آمار، همواره برافزایش کمیّت و ارتقاء کیفیّت آمار و اطلاعات معطوف بوده است و در این راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به عنوان متولی بخش ارتباطات و فنآوری اطلاعات کشور وظیفه مهمی در ارائه آمارهای صحیح در قالب گزارش‌های مشخص و جامع  دارد تا  در جهت ارتقاء اثربخشی آمار گام بردارد؛ موجب افزایش سطح آگاهی مدیران ارشد به منظور تصمیم گیری های  بهینه شود و همچنین چشم انداز واقعی  را، جهت تهیه برنامه های عملیاتی نظیر برنامه‌های توسعه کشور، ارایه دهد.

به گفته توکل، لازم است دفتر بررسی‌های اقتصادی برای بررسی وضعیت اقتصادی بخش با در دست داشتن بهترین و کاملترین اطلاعات، شاخص‌های اقتصادی را تحلیل کند؛ چراکه در محاسبه سهم ارزش افزوده، سرمایه گذاری، موجودی سرمایه، سهم ICT در سبد هزینه خانوار، اشتغال، تعداد نیروی‌های کار متخصص ICT همواره مشکلاتی وجود داشته است که ناشی از عدم وجود یا نحوه ثبت و دسته بندی اطلاعات بوده است؛ لذا شفاف کردن آمار و اطلاعات اقتصادی بخش، از اهداف مهم این دفتر است.

تاثیر سهم ICT در افزایش تولید ناخالص داخلی

مدیرکل و ناظر حسابهای اقتصادی بخش ICT تصریح کرد:  در این خصوص برای دومین بار طرح تهیه و تدوین حساب‌های اقتصادی بخش ICT (حساب اقماری) براساس چهارچوب حساب‌های ملی برای داده‌های سال 1395، با همکاری مرکز آمار ایران و سازمان فناوری اطلاعات اجرا می‌شود. این طرح به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده در برنامه پنج ساله توسعه کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، درخصوص افزایش سهم بخش ICT در تولید ناخالص داخلی کشور و به تبع آن بهبود رشد اقتصادی، شناسایی میزان سهم بخش ICT در کلان اقتصاد، الزامی است. لازم به ذکر است در اولین اجرای این طرح در سال 1392، مقادیر شاخص‌های تعیین شده فقط به صورت ملی اندازه‌گیری شد و در مورد استانها به تفکیک اطلاعاتی جمع‌آوری نشد.

وی درباره بازه زمانی و دامنه اجرایی این طرح  گفت: این طرح  از تاریخ 22 آبان ماه سال 1395  آغازشده و تا پایان خرداد ماه سال 1397 ادامه دارد؛ دامنه اجرایی این طرح کشوری و استانی است و همکاری و نظارت ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌ها در این خصوص ضروری و مهم  به نظر می رسد.

وی درپاسخ به سوالی درباره  اقدامات صورت گرفته برای  همکاری با ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌ها افزود: پس از اعلام نماینده از سوی استان‌ها جهت همکاری با ناظر طرح، در روز دوشنبه26 تیرماه سال جاری در سالن الغدیر با حضور نمایندگان ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌ها، نشست توجیهی برای این طرح از سوی این دفتر برگزار شد که با همکاری نمایندگان پژوهشکده و مرکز آمار به تشریح اهداف طرح و ضرورت اجرای آن در استان‌های کشور پرداخته شد. همچنین تمامی مدارک و مستندات لازم در خصوص اجرای طرح در اختیار آنها گذاشته شده است.

 توکل اظهار کرد:‌ همچنین یک دوره آموزشی جهت نحوه اجرا و آمارگیری  این طرح از تاریخ 8 الی 11مردادماه سال جاری در مرکز آمار ایران در حال برگزاری است که در این دوره نمایندگان ناظر، نمایندگان پژوهشکده آمار و نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها حضور دارند و به طورکامل پرسشنامه‌های مورد استفاده در این طرح معرفی و نحوه تکمیل آنها به تفصیل توضیح داده می شود. این نمایندگان با نمایندگان تعیین شده در ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ها، ارتباط و همکاری مستقیم در اجرای این طرح را  دارند.

 

انتهای پیام/

اجرای طرح تهیه و تدوین حسابهای اقتصادی بخشICT از سوی وزارت ارتباطات

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار