طرح مرمت و ساماندهی بنای تاریخی مسجد ابوالفضل ماکو شروع شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛طرح ساماندهی و مرمت مسجدتاریخی ابوالفضل ماکو در چارچوب تفاهم نامه و صورت جلسه های مشترکی است که درسال گذشته بین این اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی و منطقه آزاد ماکو و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان منعقد شده بود.


معاون میراث فرهنگی استان در خصوص جزئیات این طرح گفت: این بنا از آنجائیکه در محدوده عرصه تاریخی قلعه قبان ماکو قرار دارد ؛ بنابر این مصالح مورد استفاده برای بازسازی تاریخی آن باید، همگون با بافت قلعه باشد و ارتفاع و ابعاد مسجد نیز در همان ابعاد قدیمی آن حفظ شود.


محمد فتحی افزود: طبقه بالایی بخش الحاقی مسجد که قبلا توسط هیئت امنا و بر خلاف نظر سازمان منطقه آزاد و ضوابط اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل اوقاف احداث شده بود، تخریب و برچینی می شود و جداره تاریخی طبقه زیرین آن طبق نظر اداره کل میراث فرهنگی استان و بر اساس ضوابط عرصه قلعه قبان اجرا می شود.


وی ادامه داد: به منظور سهولت در رفت و آمد زوار، عرض پله های دسترسی به مسجد از ضلع شرقی آن متناسب با فضای موجود افزایش می یابد ؛ ضمن اینکه مقرر شده است جهت ساماندهی سیرکولاسیون معنوی مسجد، درب ورودی دیگری در ضلع غربی آن ایجاد شود.


فتحی در خصوص اعتبار این طرح و زمان اتمام آن گفت: برای این طرح 2.5 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده است که بخش عمده آن از سوی سازمان منطقه آزاد تامین شده است و پیش بینی می شود که مدت زمان اجرای این طرح شش ماه به طول انجامد.


معاون میراث فرهنگی استان در پایان تاکید کرد که در بازسازی و ساماندهی این بنا، حفظ اصالت تاریخی آن در اولویت قرار داد.


انتهای پیام /م


طرح مرمت مسجدتاریخی ابوالفضل ماکو آغاز شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.