رییس جدید شرکت برشنا می گوید که مشکل قطع برق در شهر کابل در حال حاضر حل نمی شود، ولی این مشکل تا یک سال آینده کاملاً رفع خواهد شد.

مشکل قطع برق در شهر کابل فوری حل نمی شودبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، امان الله غالب که امروز چهارشنبه (۱۱ اسد) به عنوان رییس جدید شرکت برشنا معرفی شد، در مورد رفع مشکلات شهروندان کابل از ناحیه قطع برق، گفت که شرکت برشنا در همکاری با دولت، برنامه‌های میان مدتی را روی دست دارد، ولی این مشکل به صورت فوری حل نمی شود.
هم اکنون که گرمای هوا به بلندترین حد خود در کابل رسیده است، شهروندان از قطع چندین ساعته برق به شدت شاکی هستند.
رییس جدید شرکت برشنا نیز ضمن پذیرش مشکل قطع برق در شهر کابل، می گوید که افزایش تقاضای مصرف و ثابت بودن ظرفیت تولید برق در شهر کابل سبب کمبود انرژی برق در شهر کابل شده است.
آقای غالب گفت: شرکت برشنا در همکاری با نهادهای دولتی برنامه‌های از جمله ساخت شبکه تولید برق آفتابی برای ادارات دولتی پایتخت، تبدیلی لامپ‌های بامصرف زیاد به مصرف کم، تبدیلی لین‌های فرسوده برق وارداتی به کابل، تلاش برای تبدیلی بایلرهای برقی به بایلرهای آفتابی را روی دست دارد که پایان سال جاری خورشیدی اجرایی خواهد شد.
به گفته او، شرکت برشنا پیشبینی کرده است که تنها در نتیجه تبدیلی لین‌های برق وارداتی به کابل، ۱۰۰ میگاوات برق افزایش خواهد یافت.
هم اکنون ۳۰۰ میگاوات برق واردتی به کابل می آید که ۸۰ درصد برق شهروندان کابل از این طریق تامین می‌شود و ۲۰ درصد دیگر هم از طریق تولیدات داخلی تامین می گردد.
رییس جدید شرکت برشنا همچنین بیان داشت، ظرفیت سازی برای افزایش تولید برق در بند نغلو برای تامین برق کابل نیز جز برنامه‌های میان مدت شرکت برشنا است که کار آن تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی تکمیل خواهد شد.
آقای غالب با اشاره به این که تامین برق کابل به زمان نیاز دارد از شهروندان خواست که حوصله داشته باشند.
این در حالی است که شهروندان افغانستان از نحوه خدمات شرکت برشنا شاکی اند و این شرکت را به کم کاری و فساد متهم می کنند. اما مسولان شرکت برشنا از ظرفیت سازی در این شرکت خوشبین اند.
از سوی دیگر، علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب نیز از کمبودات در تولید انرژی برق در کشور گفت و تاکید کرد که برای تامین انرژی ۴ تا ۵ میلیارد دالر نیاز است.
آقای عثمانی از همکاران بین المللی خواست که در این راستا افغانستان را کمک مالی کند و نیز از حکومت خواست که برای جذب سرمایه گذاری خصوصی در این بخش سهولت‌های بیشتری فراهم کند.
به گفته او، برخی موانع بر سر راه سرمایه گذاران خصوصی در تامین انرژی کشور وجود دارد که باید برداشته شود.
دولت افغانستان برای تامین انرژی برق در کشور برنامه رسیدن به خود کفایی را در پیش گرفته و اعلام کرده است که به این منظور قرارداد ساخت چندین سد بزرگ آبگردان و تولید برق را امضا کرده و ساخت تعدادی از بندهای دیگر را نیز در دستور کار دارد.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار