سرپرست پایگاه بافت تاریخی بشرویه از مرمت منزل سلطانی واقع در محله قلعه نو شهرستان بشرویه خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ شبنم زاده، سرپرست پایگاه بافت تاریخی بشرویه گفت: منزل تاریخی سلطانی از جمله بناهای شاخصی محسوب می شودکه جدای از ویژگی های اصیل معماری، زندگی ساکنانش همچنان در آن ساری و جاریست و در سالهای اخیر در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

وی افزود: منزل تاریخی سلطانی در گروه منازل تک ایوانه با سطح اشغال نسبتا گسترده ای قرار می گیرد که ایوان بزرگ جنوبی، حوض خانه با پوشش گنبدی و آرایه های مقرنسی، در کنار سرداب ترکیبی هنرمندانه از گونه ای دیگر از روشهای مقابله و مداخله در طبیعت و آب و هوای نسبتا خشن منطقه را به نمایش می گذارد.

سرپرست پایگاه بافت تاریخی بشرویه گفت: محور جنوبی بنا به واسطه وجود عناصر یادشده بهترین موقعیت را در فصل تابستان برای ساکنانش فراهم می کند و بر خلاف آن فضاهای محور شمالی به گونه ای ساخته شده اند که مانع از ورود و دخالت مستقیم برودت های زمستانه شوند.

شبنم زاده در خصوص تاریخ ساخت بنا افزود: مطالعه ویژگی های کالبدی از یک طرف و تاریخ نبشته ای که در سوی شمالی حیاط باقی مانده تاریخی ساخت بنا را به اوایل دوره پهلوی می رساند.

وی در خصوص عملیات مرمتی این بنا گفت: در ادامه اقدامات مرمتی سالیان قبل، استحکام بخشی پوشش دالان، تراش اندود فرسوده و نماسازی دالان و بدنه غربی بیرونی در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام/ب


مرمت منزل سلطانی،با پیشینه مربوط به اوایل دوره پهلوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.