مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان از مرمت دو دربند از مغازه های بنای تاریخی بازار میثم سرایان خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ عرب،مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان گفت: محور فرهنگی تاریخی بازار میثم (آهنگران) در محدوده بافت تاریخی و درجنوب شرق شهر واقع شده و با شماره29323در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.


وی با بیان اینکه این محور بخشی از بازار بزرگ میثم است كه بیشتر هویت تاریخی خود را حفظ كرده است،افزود:علاوه بر اهمیت فرهنگی تاریخی بازار باید ارتباط آن را با سه بنای با ارزش دوره صفوی كه بازار در پیرامون آن واقع شده یعنی حمام ، آب انبار و كاروانسرا را مد نظر داشت.


مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان با بیان اینکه بازار به همراه بناهای شاخص مذكور و بافت پیرامون آن هویت شهری گذشته را به نمایش می گذارد،گفت:مجموعه بازار شامل هجده دربند مغازه یا گارگاه است كه تاریخی از دوره صفوی، قاجار تا پهلوی را در بر دارد.


عرب افزود: بازار میثم است كه در نام گذاری های دوره جدید صورت گرفته است از آنجا كه بخشی از بازار به كارگاه های آهنگری اختصاص داشته به نام بازار آهنگران هم خوانده شده است.


وی گفت: در سال 87 که پرونده اثر برای ثبت تهیه شده تنها دو کارگاه فعال آهنگری در مجموعه بازار فعال بوده است و در سال های گذشته تعدادی از غرفه ها با کمک مالکان مرمت شده و امسال هم یکی از غرفه ها بازار در راسته حمام مرمت و یکی از صنعتگران زنگوله سازی که کارگاه خانگی داشت در این مجموعه مشغول به کار شد و همچنین غرفه هنرمند پیشکسوت زنگوله سازی (حسن زاده) نیز بصورت کامل مرمت شده است و در حال حاضر تعداد 7 کارگاه چلنگری و زنگوله سازی در این مجموعه مشغول فعالیت دائمی هستند و رونق چلنگری در سرایان بیش از پیش شده است.


عرب افزود: 5 کارگاه چلنگری دیگر در نقاط دیگر شهر فعال و مشغول فعالیت هستند و با توجه به اینکه تعداد زیادی از غرفه هنوز مرمت نشده اند و کارگاه فعال در سایر رشته ها نظیر: مسگری، سمارزغالی، نمد مالی، فروشگاه صنایع دستی در سطح شهر مشغول فعالیت هستند یا به دلیل نداشتن کارگاه بصورت خانگی فعالیت می کنند مرمت کامل غرفه از اولویت هاست و کمک شایانی به رونق صنایع دستی در شهرستان خواهد کرد.
انتهای پیام/ب

رونق بازار آهنگری سرایان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.