شماری از سناتوران امریکایی هشدار می‎دهند که اگر به افغانستان توجه نشود، اوضاع این کشور ده برابر بدتر از عراق خواهد شد.

سناتور آمریکایی: آن‎چه را در عراق دیدید، ده برابر آن را در افغانستان رخ خواهد دادبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سناتوران از اختلاف‎‌ها در ادارۀ ترمپ انتقاد می‏‌کنند و تأکید می‌ورزند که رییس‎جمهور ترمپ راهبردش را درباره جنگ افغانستان باید هرچه زودتر اعلام کند.

شک و تردید رییس‎جمهور امریکا دربارۀ جنگ افغانستان، راهبرد تازۀ امریکا را دربارۀ افغانستان، به تأخیر انداخته است و با گذشت بیش از شش ماه از آغاز حکومت ترمپ، این راهبرد هنوز هم نهایی نشده است.

به درازا کشیدن تصمیم ترمپ در این باره، سناتوران امریکا را نیز به ستوه آورده است.

لیندسی گراهام، سناتور امریکایی در این باره گفت: «اگر به توانایی‎های جنگ در افغانستان افزوده نشود، اوضاع بدتر خواهند شد نه خوب تر! آن‎چه را در عراق دیدید، ده برابر آن را در افغانستان رخ خواهد داد؛ افغانستان اکنون جایی است که هراس افگنی جهانی در آن در حال گسترش است. داعش که ما در تلاش نابودی آن استیم، اکنون در این کشور جای پا دارد.»

دو دسته‌گی مقام‌های بلندپایه  امنیتی امریکا و مشاوران ارشد ترمپ دربارۀ جنگ افغانستان، سرقومندان اعلای امریکا را در یک دوراهی قرار داده است.

فرستادن نیروهای بیشتر به افغانستان و یا واگذاری جنگ به شرکت‎های خصوصی امنیتی؟

نشستی در همین باره در نزدهم ماه جولای در کاخ سفید، به اندازه یی پرآشوب شد که ترمپ از وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش امریکا خواست تا برکناری جنرال نکلسن، فرمانده نیروهای امریکایی را در افغانستان، همچون یک گزینه در نظر گیرند.

هیتر ناورت، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا بیان داشت: «جنرال نکلسن مرد خوبی است و به کشور ما بسیار خدمت کرده است؛ ما به افغانستان و آن چه در این کشور رخ می‌دهد، بسیار اهمیت می‌دهیم و این کشور همچنان در محور توجه ما خواهد بود.»

اما، جان مک کین، سناتور پرآوازۀ امریکا، ترمپ و اوباما را مسؤول اصلی ناکامی جنگ در افغانستان می‎داند.

وی از ترمپ می خواهد که اختلاف ها در اداره اش را از میان بردارد و هرچه زودتر در بارۀ جنگ افغانستان تصمیم بگیرد.

به نوشته شفقنا، مقام‌های بلندپایه امنیتی امریکا و نیز کسانی مانند جان مک کین و لیندسی گراهام خواهان فرستادن سه تا چهارهزار نیروی بیشتر به افغانستان هستند، اما داماد و یک تن از مشاوران ارشد ترمپ، مخالف این کارند.

 انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار