رئیس جهادکشاورزی استان همدان از تحقق 142 درصدی اقتصاد مقاومتی در این سازمان خبر داد.

تحقق 142 درصدی اقتصاد مقاومتی در جهاد کشاورزی همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ رضوانی‌جلال رئیس جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه مفهوم اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی خودکفایی در بخش کشاورزی با تکیه بر تولید داخل، افزایش امنیت غذایی کشور و اتکا به علوم و فناوری است ادامه داد: افزایش تولید داخلی نهاده‌های کشاورزی، تأمین ذخایر راهبردی و تنظیم بازار و حفاظت و بهره‌برداری از منابع پایه از اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است.

وی افزود: خوداتکایی محصولات اساسی همچون گندم و چغندرقند، سیب‌زمینی، تجهیز و نوسازی اراضی، تأمین داخلی نهاده‌ها و ادوات، افزایش تولید در محیط‌های کنترل شده گلخانه‌ای و افزایش فرآورده‌ها و کاهش ضایعات در تولید از  رویکردهای اقتصادمقاومتی در بخش کشاورزی است.

این مسئول با اشاره به اینکه در سال زراعی 95-96 مقدار 399 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم است، افزود: از این مقدار 73 هزار هکتار گندم آبی و 326 هزار هکتار دیم است که تاکنون توانسته ایم 310 هزار تن گندم به قیمت 7 میلیارد تومان خریداری کنیم.

رضوانی‌جلال با اشاره به برنامه افزایش تولیددانه روغنی در برنامه اقتصاد مقاومتی، ادامه داد: پارسال سازمان جهاد کشاورزی استان 8 هزار و 900 تن دانه روغنی تولید کرد که امسال پیش بینی میشود  این مقدار به 12 هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 13 در استان همدان با عقد قرارداد به منظور مباشرت، تمهیدات لازم را در خصوص آماده‌سازی مراکز خرید در نقاط مختلف استان به عمل آورده است، خاطر نشان کرد: تاکنون 5هزارو 600 تن کلزا به مبلغ 12 میلیارد تومان هزینه خریداری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان در اجرای سیستم آبیاری نوین در کشور رتبه دوم را دارد، افزود: می‌ توانیم ادعا کنیم 80 درصد اراضی زراعی استان همدان زیر پوشش آبیاری هستند و فقط 20 درصد باقیمانده است.

رضوانی‌جلال با اشاره به اینکه تسهیلات مکانیزاسیون در ۸ زیربخش از جمله تراکتور و کمباین، زراعت، باغ و گلخانه، دام و طیور، گیاهان دارویی و حفظ مرتع تسهیلات مکانیزاسیون پرداخت می‌شود، افزود: سال گذشته ۶۵۰ شغل در حوزه مکانیزاسیون در استان همدان ایجاد شد.

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی در سال جاری ایجاد ۷۰۰ شغل در حوزه مکانیزاسیون در استان همدان است که باید برای تحقق آن تلاش کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سال گذشته اعتبار مکانیزاسیون استان همدان ۵۲ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان بود که ۵۴ میلیون و ۸۴۵ میلیون تومان معادل ۱۰۵ درصد جذب شد، تاکید کرد: ۴۸۵ دستگاه انواع تراکتور، در بخش زراعت ۳۸۰ دستگاه، در بخش باغ و گلخانه ۱۲۶ دستگاه، در بخش دام و طیور ۱۳۱ و در بخش حفظ نباتات ۶۷ دستگاه جذب شد.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه تمام تلاش خود را در راستای جذب ۱۰۰ درصدی تسهیلات مکانیزاسیون در سال جاری انجام خواهیم داد، عنوان کرد: استان همدان از نظر نیروی محرکه یا ضریب مکانیزاسیون اشباع شده و باید تراکتورهای با عمر بالای ۲۰ سال را جایگزین کرد.

انتهای پیام/ص.ف

خرید بیش از 310 هزار تن گندم از کشاورزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.