روستای بابا گرگر مکانی زیارتی وگردشگری با جاذبه‌هایی بکر و زیبا که در 18 کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه  در استان کردستان واقع شده است.  

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، مجموعهٔ امامزاده باباگرگر و چشمه‌هاى آهکى پیرامون آن و برجستگى‌ مربوط به اژدها از قابلیت‌هاى جهانگردى مناسب استان کردستان محسوب می شود که در سال 1382 تحت شماره 3486 در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسیده  است.

بنای امامزاده سید جلال‌الدین که در تمام منطقه کردستان مشهور است و مورد توجه تمامی اهالی از تشیع و تسنن بوده و حتی از سایر استان‌ها نیز برای زیارت آن به این استان سفر می‌کنند به دوره صفویه بر می‌گردد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از کتا‌ب‌های قدیمی ، نسبت شریف آن حضرت با چند واسطه به امام محمد باقر علیه‌السلام می‌رسد.

مقبره امامزاده از چند بخش تشکیل شده، اتاق اصلی و گنبدی شکل آن در بخش جنوبی و اتاق‌های دیگر در ضلع شرقی جای دارد.

آب چشمه باباگرگر در استخری عمیق و مدور به محیط ۲۰۰ متر جمع می شود آب چشمه به علت وجود املاح معدنی به ویژه گوگرد، رنگین است و رنگ آب آن مایل به سرخ است و در بعضی مواقع به رنگ زرد مایل به لیمویی در می آید. همچنین آب ابن چشمه به علت وجود املاح مختلف برای امراض سودایی و پوستی، سوء هاضمه و دیگر بیماری های دستگاه گوارش، راشیتیسم و درمان تورم مفید است.

 در این محل چشمه‌هاى آهک‌ساز فراوان، برجستگى‌هایى به وجود آورده‌اند که مشهورترین آن‌ها اژدها نام دارد. این پدیده در حدود 300 متر طول، 5 متر ارتفاع و پهنایى بین 4 تا 7 متر دارد. هر اندازه ارتفاع آن افزایش یافته، پهناى شکاف آن نیز به علت رسوب‌گذارى جدید تنگتر شده است.

در شرق و شمال‌شرقى اژدها چند برجستگى در جهات مختلف، اما کوچک‌تر از آن وجود دارد که محل شکاف خروج آب هنوز در وسط آن به چشم مى‌خورد. این برجستگى‌‌هاى کوچک را دست‌هاى اژدها مى‌نامند.

هر ساله مسافران و گردشگرانی که به کردستان و شهرستان قروه سفر می‌کنند چند ساعتی از سفر خود را برای زیارت این امام زاده و دیدن جاذبه‌های گردشگری این منطقه اختصاص می‌دهند.

انتهای پیام/م

روستای"باباگرگر" ،مکانی زیارتی و سیاحتی  واقع در شهرستان قروه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.