بختیاری :فعالیت‌های معدنی باید با رعایت شرایطی باشد که منجر به آسیب پوشش گیاهی و جانوری در محدوده‌های معادن نشود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛حسن بختیاری رئیس شورای اسلامی استان قم با بیان اینکه فعالیت‌های معدنی به طور طبیعی اثرات مخربی را بر محیط زیست دارد عنوان کرد: ازیک طرف معدن یکی از بخش‌های مهم و مولد در فعالیت‌های توسعه‌ای در کشور است و نمی‌توانیم موضوع معدن را به صورت کامل با این رویکرد که عوارض زیست محیطی دارد منتفی کنیم بنابراین باید پیگیری شود تا اثرات زیست محیطی آن به حداقل برسد.

رئیس شورای اسلامی استان قم گفت: با بیان اینکه نهادهای نظارتی مانند محیط زیست نیز باید در این زمینه رعایت الزامات زیست محیطی را از سوی اکتشاف کنندگان و بهره‌برداران کنترل کنند ،یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود بحث بهره‌برداری نکردن شن و ماسه از رودخانه‌ها است که این امر در استان قم روی داده و باید در نظر داشت رودخانه مسیر طبیعی آب است و بر هم زدن شرایط طبیعی رودخانه می‌تواند در مواقع بحرانی مخاطراتی ایجاد کند.

بختیاری تأکید کرد: باید به الزامات زیست محیطی در این زمینه به طور جدی توجه شود و صدور هر گونه مجوز ایجاد معادن شن و ماسه و سایر معادن همراه طرح توجیهی زیست محیطی کامل باشد. در واقع بدون الزاماتی که در طرح توجیهی زیست محیطی ذکر شده اجازه هیچ گونه فعالیت اکتشافی، برداشت و استخراج از معادن صادر نشود.

وی یادآور شد: بخشی از معادن شن و ماسه خارج از محل رودخانه و در مناطق دیگر استان قرار دارند که اکنون مجوزهای موجود مربوط به برداشت شن و ماسه از این محدوده‌ها است،هر گونه اكتشاف و بهره‌برداري از معادن بايد با بررسي و ارزيابي اثرات زيست محيطي باشد.

یادآور شد: زمانی که بررسی اثرات و طرح توجیه زیست محیطی مطرح است همه عوامل منجر به بروز مشکل در محیط زیست در نظر گرفته می‌شود بنابراین شاه کلید اساسی این است که هیچ معدنی بدون بررسی اثرات زیست محیطی نباید اجازه فعالیت داشته باشد.

 وی خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر الزاماتی وجود دارد که در قانون اکتشاف و بهره‌برداری از معادن به آن اشاره شده است دستگاه‌های نظارتی از جمله اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت به عنوان رکن اصلی باید در این قضیه نقش قانونی خود را ایفا کنند تا مسائل و مشکلات زیست محیطی در حوزه معادن به حداقل برسد.

انتهای پیام/ح

الزامات زیست محیطی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار