نایب رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: در طرح عفاف و حجاب اگر قرار باشد پرستار مرد از مردان و نیروی زن از زنان مراقبت کنند باید شرایط پذیرش دانشجویان دانشکده‌های پرستاری اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد شریفی مقدم نایب رئیس سازمان نظام پرستاری در مراسم روز خبرنگار که صبح امروز در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ابزار‌های سلامت پرستاران هستند که آنها بیشترین خدمات بهداشتی را به مردم ارائه می‌دهند و بر سلامت جامعه تاثیر گذار هستند.

وی با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری در نظر دارد تا حقوق مردم در بخش سلامت را رعایت کند، افزود: استفاده از ظرفیت بیمارستان‌ها در تربیت پرستار از آبان سال ۹۴ آغاز شده و وزارت بهداشت آیین نامه‌ای را تدوین کرد که هر بیمارستان با توجه به نیاز خود پرستار جذب کند. 

نایب رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: در منطقه آمایشی اصفهان کارگروهی تشکیل و توافق نامه‌ای تهیه شد که به امضای معاونت پرستاری، سازمان نظام پرستاری و در نهایت این مفاد به تایید معاونت درمان وزارت بهداشت رسید و در سال ۹۵ ابلاغ شد.

وی افزود: تولیت آموزش که بر عهده دانشکده پرستاری بود به بیمارستان تغییر کرد و سازمان با مکاتباتی که انجام داد  سعی در حل مشکل کرده  که متاسفانه این امر انجام نشد و تا هفتم مرداد سازمان با رئیس جمهور و کمیسیون بهداشت مجلس جلسه ای را برگزار کرد.

وی تاکید کرد: امکان سنجی و توافقات در توافق نامه  رعایت نشده و جامعه دانشجویی به صورت زنجیره‌هایی در اطراف دانشکده‌های پرستاری برگزار و تجمعی در مقابل وزارت بهداشت برگزار شد.

شریفی مقدم مطرح کرد: توافق نامه‌ای بین وزارت بهداشت و نظام پرستاری امضا شد که وزارت بهداشت به این تفاهم نامه عمل نکرد.

در سراسر کشور کمبود پرستار نداریم

وی با اشاره به دوران سخت پرستاران در دولت دوازدهم  ادامه داد: تشکیل این توافق نامه و کار‌گروه با وزارت بهداشت را به فال نیک می‌گیریم، امیدواریم که در دوره دوازدهم باب مذاکره باز بماند تا بتوانیم سلامت مردم و موانع خدمت پرستاران را رفع کنیم تا جامعه از خدمات با کیفیت بالاتری بهره ببرد.

وی ادامه داد: باید بخشی از کار‌های دولت به سازمان نظام پرستاری که از توانمندی‌های بالایی برخوردار است به طور جدی واگذار شود.

شریفی‌مقدم تأکید کرد: به غیر از استان تهران در سراسر کشور کمبود پرستار نداریم و به دلیل کوچک‌سازی وزارتخانه، وزارت بهداشت توانایی جذب پرستاران را ندارد و متأسفانه بسیاری از پرستاران در کشور بیکار هستند.

وی با بیان اینکه هنوز با استانداردها فاصله داریم، ادامه داد: از منابع موجود درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها پرستار باید جذب شود که به دلیل محدودیت در این امر ما در کشور پرستار بیکار داریم و من امیدوارم این اختلاف نظر در یک کارگر‌وهی حل شود.

شریفی‌مقدم ادامه داد: صلاحیت حرفه‌ای موضوعی مربوط به پرستاران است، اما متأسفانه در این شورای ۱۳ نفره سازمان نظام پرستاری فقط یک نفر نماینده دارد و این موضوع از استاندارد‌ها فاصله دارد.

وی تأکید کرد: در طرح عفاف و حجاب اگر قرار باشد پرستار مرد از مردان و نیروی زن از زنان مراقبت کنند باید شرایط پذیرش دانشجویان دانشکده‌های پرستاری اصلاح شود؛ اما در حال حاضر ۸۰ درصد از دانشجویان پرستاری زن و بقیه مرد هستند و در کشور‌های اروپایی این موضوع دقیقاً رعایت می‌شود و اگر بیمار مردی نخواهد پرستار زن از او مراقبت کند این کار به وسیله یک نیروی مرد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در ابتدای شروع دولت دوازدهم این جلسه توافقنامه با وزات بهداشت صورت گرفته است شاید به دلیل آن باشد که دولت قبل فضای آرامی در کشور در زمان پیشنهاد وزیران و رأی اعتماد به آن‌ها حاکم شود.

شریفی‌مقدم یادآور شد: ما در خصوص مشکلات پرستاران با ۳۵ نماینده مجلس و دولت گفت‌ و گو‌های خوبی داشتیم و امیدواریم که این تعامل ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار