گاردین در مطلبی نوشت دولت تاچر از تجاوز نظامی عراق به کویت به عنوان فرصتی بی‌سابقه برای فروش تسلیحات به کشورهای خاورمیانه استفاده کرد.

انگلیس از حمله عراق به کویت برای فروش بیشتر تسلیحات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس استفاده کردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: اسناد طبقه‌بندی‌شده که به تازگی افشا شده است نشان می‌دهد دولت مارگارت تاچر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس، از تجاوز نظامی عراق به کویت به عنوان فرصتی بی‌سابقه برای فروش تسلیحات به کشورهای حاشیه خلیج فارس سود برد.

این اسناد نشان می‌دهد در آستانه آغاز جنگ خلیج فارس (پیش از حمله صدام حسین، دیکتاتور عراق، به کویت)، وزیران و مقامات دولت وقت انگلیس همه تلاش خود را به کار بردند تا اطمینان حاصل کنند کارخانه‌های تسلیحاتی انگلیس از این درگیری قریب‌الوقوع نظامی نفع خواهند برد.

اسناد کشف ‌شده شامل گزارش‌های محرمانه الن کلارک و وزیر دفاع انگلیس به مارگارت تاچر است. این گزارش‌ها مربوط به پیش از آغاز جنگ خلیج فارس در سال 1990 میلادی (مرداد 1369) و زمانی است که تاچر به منطقه خاورمیانه سفر کرده بود.

نگارنده مطلب سپس می‌افزاید: آخرین گزارش سالانه مؤسسه دفاع و امنیت انگلیس نشان می‌دهد این کشور در سال 2016 میلادی قراردادهایی به ارزش 6 هزار میلیارد پوند برای فروش تسلیحات به کشورهای دیگر امضا کرده است که 9 درصد سهم بازار جهانی سلاح را تشکیل می‌دهد. 50 درصد از این قراردادهای تسلیحاتی (به ارزش 3 هزار میلیارد پوند) با کشورهای خاورمیانه امضا شده است.

 

انتهای پیام/


انگلیس از حمله عراق به کویت برای فروش بیشتر تسلیحات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس استفاده کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
حمله صدام به عراق؟منظورت حمله صدام به کویت هست؟
آخرین اخبار