اراضی اجاره ای و کشت محصولات پر آب بر تهدیدی جدی برای دشت اسدآباد است .

زمین های اجاره ای ، بلای جان آب و خاک اسدآبادبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ ترابی مدیر امور آب اسدآباد گفت : از 64 هزار هکتار اراضی کشاورزی اسدآباد هر ساله بیش از 10 هزار هکتار آن زیرکشت محصولات پر آب بر قرار می گیرد که 700 هکتار آن به کشت سیب زمینی و پیاز اختصاص دارد.

وی افزود : باز شدن پای کشاورزان غیر بومی به این شهرستان و کشت سیب زمینی و پیاز زنگ خطر جدی برای دشت ممنوعه اسدآباد است که اگر به موقع جلو این کار گرفته نشود کشاورزی در این منطقه غیر ممکن می شود.

مدیر امور آب اسدآباد خاطرنشان کرد : صدای خشک شدن چاههای کشاورزی اسدآباد یکی پس از دیگری شنیده می شود که اگر مسئولان و کشاورزان به موقع به داد آن نرسند دشت اسدآباد هم به سرنوشت دشت کبودرآهنگ گرفتار خواهد شد.

ترابی گفت : کشاورزان اسدآبادی با مشکلات پیش روی خود تنها راه را در اجاره زمین های خود به کشاورذزان استانهای دیگر می بینند.

وی ادامه داد : از سال 80 دشت اسداباد به عنوان دشت ممنوعه معرفی شد که به علت بی توجهی به هشدارها این دشت هم اکنون به دشت ممنوعه بحرانی تبدیل شده است.

مدیر امور آب اسدآباد تاکید کرد : کشاورزان اسدآبادی با داشتن هزار و 365 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق کشاورزی در هر ثانیه 37 لیتر آب استخراج می کنند که در سال بیش از40 میلیون متر معکب اضافه برداشت دارند.

شهرستان اسدآباد با حدود 110 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری غرب شهر همدان واقع شده است.

انتهای پیام/ش.و

هشدار برای آب و خاک اسداباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.