معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اولین رویکرد ما در حوزه معاونت زنان ارتقای کارآیی ساختارهای مرتبط با بهبود وضعیت زنان است.

نشست خبری ابتکار با اصحاب رسانه آغاز شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده  صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز سه‌شنبه، 31 مردادماه) برگزار شد، گفت: اولین رویکرد ما در حوزه معاونت زنان ارتقای کارآیی ساختارهای مرتبط با بهبود وضعیت زنان است؛ متاسفانه شاید از ساز و کارهای لازم برای پاسخگویی به وظایف معاونت زنان برخوردار نباشیم اما رویکرد ما ارتقای این ساختار است تا بتوانیم خدمات مربوط به زنان را در بعد فرابخشی انجام دهیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از وظایف معاونت زنان دیده‌بانی وضعیت بانوان و خانواده است، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم در مسائل حقوقی، آموزشی و بهداشت پیشرفت کنیم باید شاخص‌های لازم را معرفی کنیم. لذا در این راستا با مرکز آمار همکاری خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: رویکرد ما در حوزه معاونت زنان مطابق با سیاست‌های مندرج در برنامه ششم در حوزه زنان و خانواده خواهد بود در حال حاضر مشغول بررسی هستیم و در راستای شاخص خانواده و شکوفایی آن اقداماتی که از قبل انجام شده را در دستور کار قرار داده‌ایم.

ابتکار افزود: اخیرا با همه وزرا و معاونان آنها مکاتبه‌ای داشتم و از آنان درخواست کردم که در حوزه زنان و خانواده با ما همکاری کنند. همچنین از آنها خواستم تا تعداد زنانی که با آنها همکاری دارند را اعلام کنند چراکه مشخصا تا پایان برنامه ششم باید 30 درصد مناصب مدیریتی بر اساس شایستگی در اختیار زنان قرار بگیرد.

توجه به اشتغال زنان را مورد توجه قرار دادیم

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با توجه به جمعیت جویای کار زنان و دختران توجه به اشتغال زنان را مورد توجه قرار دادیم و با همکاری دستگاه‌های مربوطه این موضوع در اولویت کاری ما قرار دارد.

وی زمانی که در سازمان محیط زیست مشغول به فعالیت بودم درهایی برای استخدام زنان گشوده شد به طوری که برخی از پست‌های مدیریتی این سازمان به زنان اختصاص داده شد و این روند باید در سایر دستگاه‌های کشور اجرا شود.

ابتکار ادامه داد: ارتقای سطح مشارکت زنان در جامعه مسئله بسیار مهمی است و باید تبدیل به جریان‌سازی اجتماعی شود؛ حدود 25 تا 30 درصد مشاغل مدیریتی برای زنان در نظر گرفته شده و این کار شدنی است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: تقویت نهاد خانواده دارای جوانب مختلفی است و ستاد زن و خانواده از ساختارهایی تشکیل شده است، در تلاشیم  این ستاد بتواند وظایف خود را در بحث خانواده به خوبی پیش ببرد.

وی یادآور شد: ارتقای مشارکت زنان بحث قابل توجهی است و ما با ساز و کارهای علمی باید زمینه انجام آن را امکان‌پذیر کنیم؛ در این راستا بنده مذاکراتی با وزیر ‌آموزش و پرورش داشتم و معتقدم باید از تمامی ظرفیت‌ها برای انجام این کار استفاده کرد.

30 درصد پست‌های مدیریتی برای زنان در برنامه ششم لحاظ شده است

ابتکار اضافه کرد: امیدوارم شاهد حضور زنان در همه ابعاد مختلف باشیم و بتوانیم نسبت 30 درصدی زنان را در انتخابات داشته باشیم و سهم آن‌ها را در این زمینه افزایش دهیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور خاطر نشان کرد: همکاری بین‌المللی برای معاونت زنان و خانواده بسیار حائز اهمیت است؛ در بسیاری زمینه‌ها می‌توانیم دستاوردهای خود را به کشورهای دیگر معرفی کنیم و با بسیاری از کشورها تبادل تجربیات و همکاری داشته باشیم.

وی متذکر شد: امروز نقش زنان در صلح و امنیت جهانی بسیار حائز اهمیت است چراکه برخی معتقدند دنیا نیاز به روح مادرانه دارد لذا حضور زنان در حوزه دیپلماسی ضرورت دارد و در تلاشیم نقش زنان را در  این حوزه پررنگ‌تر کنیم.

ابتکار تصریح کرد: در این دوره نگاه ما نگاهی ملی خواهد بود؛ صدا و نظرات همه طیف‌های سیاسی را می‌شنویم و نگاه ما با حفظ سنت و هویت به همه اقوام خواهد بود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه وزرا ملزم به داشتن معاون زن شدند تا چه اندازه قابل اجرا و تحقق است بیان داشت: زنان در دوره گذشته در وزارت آموزش و پرورش، وزارت نفت، سازمان محیط زیست به عنوان معاون فعالیت داشتند و طبیعی است که این فرصت باید در سطح مدیران عالی به زنان داده شود و به تبع آن زنان بتوانند در سطح معاون نیز ظاهر شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در معاونت زنان نیز دو خانم به عنوان معاون مشغول فعالیت هستند. البته ما حتما از آقایان هم استفاده می‌کنیم چراکه توجه به کارآمدی بسیار قابل توجه است و تعادل جنسیتی هم به همین اندازه اهمیت دارد. تصور می‌کنم مشکلی در این راستا وجود نخواهد داشت و با انجام یک برنامه‌ریزی بانوان به تدریج می‌توانند وارد میدان شوند. 

ابتکار تصریح کرد: برای حضور زنان در ادارات کل در سطح شهرستان‌ها و معاونت ادارات استان‌ها برنامه‌ریزی کردیم و زنانی که در سطوح ادارات کل موفق بودند به سمت مدیر کلی منصوب شدند خوشبختانه این تجربه موفقی بود که ما به آن دست پیدا کردیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ادامه داد: در بسیاری موارد زنان دیدگاه مکمل دارند و پیشنهاداتی ارائه می‌دهند که ممکن است از زاویه دید دیگری برای حل مسائل لازم باشد لذا معتقدم این موضوع به بسیاری از وزارتخانه‌ها کمک خواهد کرد.

وی گفت: در حال حاضر مخاطب 50 درصد وزارت بهداشت و آموزش و پرورش زنان هستند، چرا نباید در سطح مدیریت در تصمیم‌سازی از زنان استفاده کرد؟ معتقدم این فرصت باید به صورت متعادل به زنان داده شود تا امکان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای زنان وجود داشته باشد، خوشبختانه این موضوع به بخشنامه تبدیل شده و در این حوزه رصد کافی از سوی معاونت زنان اعمال خواهد شد.

ابتکار بیان داشت: با وجود همه هجمه‌های وارد شده سعی کردیم نگاهی تعادلی داشته باشیم چراکه معتقدم گفت‌و‌گو و تعامل باید مورد توجه قرار گیرد البته ممکن است برخی طیف‌ها چنین رویکردی نداشته باشند و تصور کنند دیدگاه و رویکرد خاص خودشان راه حل بهتری است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور اظهار داشت: یکی از رویکرد ما رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار است؛ در تلاشیم تا وضعیت آنها از شرایط فعلی بدتر نشود و اگر نتوانیم آسیب‌های این حوزه را برطرف کنیم میزان چالش‌ها در این زمینه بیشتر خواهد شد.

وی درباره مرخصی زایمان زنان افزود: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی زمان مرخصی زایمان زنان 9 ماه است در حال حاضر 6 ماه از این مرخصی برای زنان قطعی شده و 3 ماه دیگر آن از سوی دستگاه‌ها پیگیری می‌شود.

ابتکار ادامه داد: در مشی‌ دولت دوازدهم به مرخصی زایمان زنان  توجه ویژه‌ای شده و وظیفه ما هم در معاونت زنان پیگیری این موضوع است تا بتوانیم به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم، البته برای آقایان هم دو هفته مرخصی به منظور تعامل و همکاری با خانواده در نظر گرفته شد که به دلیل مشکلات تامین اجتماعی و تامین اعتبار دستگاه‌ها این دو هفته به سه روز مرخصی برای آقایان کاهش یافت.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور درباره برنامه معاونت زنان برای برقراری ارتباط و تعامل با کشورهای حاشیه خلیج فارس متذکر شد: در این باره تفاهم‌نامه دو جانبه‌ای در بحث ‌آموزش داشتیم و نشستی هم با کشور ژاپن برگزار کردیم. همچنین در تلاشیم این تفاهم‌نامه‌ها را با کشورهای دیگر اجرایی و منعقد کنیم.

وی افزود: بسیاری از کشورها مایل به برقراری تعامل و همکاری با ایران هستند و به دلیل شرایط خاص منطقه از جمله تروریست، جنگ و... آنها می‌خواهند از تجربیات موفق ما در دفاع مقدس استفاده کنند چراکه ساماندهی وضعیت ناشی از آسیب‌ دیدگان جنگ بیش از هر چیز زنان را مورد هدف قرار داده است.

لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» با جدیت پیگیری می‌شود

ابتکار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد از برنامه‌های مولاوردی توسط شما در معاونت زنان پیگیری می‌شود گفت: با همکاری سازمان زندان‌ها برای زنان زندانی همکاری‌هایی خواهیم داشت در حالی که ما کاهش خشونت علیه زنان هم به جدیت دنبال می‌کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از لوایح مهم ما لایحه امنیت زنان در برابر خشونت است، تصریح کرد: باید موضوع خشونت خانگی و چه خشونت محل کار مورد توجه قرار گیرد در این راستا باید از همه ظرفیت‌ها و ابزارها استفاده کرد البته مهم‌ترین ابزار، پیشگیری است و یقینا هم باید از کمک آقایان در این زمینه استفاده کرد چرا که راه حل در دست آنان است.

ضرورت تعامل برای حل موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها

وی با اشاره به حضور زنان در ورزشگاه‌ها متذکر شد: حضور زنان در ورزشگاه‌ها باید با تعامل پیش برود در اوایل انقلاب حضور زنان در هر جایگاهی تابو بود، اما امروز با فعالیت بخش‌های مختلف جامعه توانستیم به موفقیت‌های ارزشمندی دست پیدا کنیم.

ابتکار درباره لایحه حمایت از کودکان و طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال بیان داشت: معاونت زنان پیگیر این مسائل خواهد بود و نشستی تخصصی با فراکسیون مجلس شورای اسلامی برگزار می‌کنیم تا راهکارهای مورد نظر را شناسایی کنیم و به نتیجه مطلوب برسیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور همچنین با اشاره به ارائه طرحی برای دختران خیابانی تاکید کرد: این مسئله از آسیب‌هایی است که باید با همکاری دستگاه‌های مختلف اقدامات لازم را انجام دهیم البته شورای اجتماعی کشور در این زمینه تاثیرگذار است و نباید از نقش شورای شهر و شهرداری‌ها غافل شد.

وی ادامه داد: معاونت زنان با شورای شهر نشستی خواهد داشت و به صورت تنگاتنگ با آن‌ها همکاری می‌کنیم چراکه شهرداری‌ها در این زمینه از امکانات خوبی برخوردارند و امدادرسانی به موقع آنها بسیار حائز اهمیت است که این آسیب را عمیق‌تر نکند.

ابتکار درباره رسیدگی به وضعیت زنان زندانی گفت: حبس زنان امروزه به حبس‌های الکترونیکی تبدیل شده و جایگزینی برای حبس‌های زندان است، در این روش مجرم می‌تواند در منزل خود و در کنار خانواده‌اش محبوس باشد. به هر حال می‌توان برای حبس‌زدایی هم اقدامات زیادی انجام داد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان متذکر شد: نظرات مخالف و موافقی در این زمینه وجود دارد، به هر حال موضوع در حد بررسی است و این طرح ساده‌ای نیست و باید درباره آن بررسی‌های زیادی را انجام داد. همچنین همه باید از لحاظ حقوقی در این‌باره اظهار نظر کنند تا بتوانیم به نتیجه مورد نظر برسیم.

انتهای پیام/

نشست خبری معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۳:۴۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
میگن مشت نمونه خروار است ، رانندگی خانمها رو ببینید و تا ته خط رو بخونید که اگه مسئولین کشور خانمها بشن چه ها که نخواهد شد . خانمها شوهراشون رو که خونه خراب کردن حالا نوبت رسیده به مملکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
ضمن احترام به تمامی اشرف مخلوقات بویژه بانوان محترم ایران اسلامی
یعنی مشکل سرپرست خانواده که اگرمشغول شودخیلی ازمشکلهاحل شده رفع شدبیاییم بدورازسیاست زدگی و و و بهترین تصمیم ربگیریم اگربه ماکف هم نزدندعیبی نداردکارخداپسندانه بهترین جواب رامی دهد
آخرین اخبار