استاندارد سازی مطب ها نیاز روز بیماران

مطب‌هایی در مرکز شهر هستند که به دلیل فضای بسیار کم و نبود استاندارد‌های لازم دور از دسترس هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛شاید برای تو هم آن لبخند دلنشین آقا یا خانم دکتر دوست داشتنی که با لباسی سپید ودستی نوازشگر سعی در ایجاد آرامش و زدودن ترس وواهمه از دل‌های کوچکمان داشت، یکی از خاطرات فراموش نشدنی روزگار کودکیت باشد و شاید بر همین اساس پزشک از گذشته تا کنون در ذهن مردم مظهر پاکی باطن، ایثار ونوع دوستی، دردشناسی یاهمان شفا بخشی بوده است.

پزشکی یک دانش کاربردی است که برروی طیف وسیعی از رشته‌ها با هدف خدمت رسانی به بشر تدوین شده است.
 
حرفه‌ای مقدس برخاسته از فطرت پاک انسانهایی، چون ابوعلی سینا، حکیم وطبیب حاذق ایرانی است. هدف علم پزشکی حفظ و ارتقا تندرستی ودرمان بیماری‌ها ست وحرفه پزشکی باتوجه به کارکرد و آثاری که درجامعه دارد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
 
از این رو شاید نوشتن درمورد حرفه پزشکی با این قداست حرفه ای، آن چنان سهل و آسان نباشد، اما به یقین نقد وبررسی مسائل و مشکلات مبتلابه جامعه پزشکی از ضروریات است. درهمه مشاغل یک سری دغدغه‌ها باعث درگیری فکر وذکر افراد شده که حرفه پزشکی هم از این قاعده مستثنی نیست.
 
طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که فصل الخطاب جامعه پزشکی است، اشاره به این موضوع دارد که بیماران مراجعه کننده به مطب پزشکان نباید دغدغه‌ای جز شفای درد داشته باشند از این رو وجود برخی ساختمان‌های غیر استاندارد پزشکان، علاوه بر تحمیل رنج مضاعف برای بیماران، کابوسی جهت دسترسی راحت به مطب پزشکان شده است.
 
شلوغی، تردد بیماران باکهولت سنی زیاد از پله‌های ساختمان ونبود امکانات رفاهی، پاره‌ای از وضعیت برخی مطب‌های پزشکان است.
 
روز پزشک را بهانه‌ای برای گفتگو با دکتر ناصر عبایی، رئیس سازمان نظام پزشکی ارومیه وشورای هماهنگی استان قرار دادیم تا درخصوص مناسب سازی مطب پزشکان، مطالبی را از زبان ایشان بشنویم.

رئیس سازمان نظام پزشکی ارومیه و شورای هماهنگی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ با اشاره به صدور پروانه مجوزمطب‌ها گفت:سازمان نظام پزشکی بر اساس قوانین و ضوابط خاص سازمان مرکزی، مسئول صدور پروانه مجوز مطب‌ها ونظارت بر کارکرد پزشکان است.

عبایی افزود:مراکز درمانی و مطب‌ها باید استاندارد‌های ثابتی داشته باشند که این استاندارد‌ها شامل فضای فیزیکی، تجهیزاتی و بهداشتی می‌شود.

وی ضمن اشاره به مناسب سازی ساختمان اطبا گفت:باوجود کمبود فضای گسترش شهری و رشد بی رویه مناطق شهری بصورت عمودی لاجرم مطب‌های پزشکان در طبقات فوقانی ساختمان‌ها جای گرفته که این امر موجب رنجش بیماران برای مراجعه به پزشک شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی ارومیه ادامه داد:ما معتقد هستیم هرچه پزشکان درطبقات پایین‌تر قرار بگیرند هم برای پزشک وهم برای بیمار بهتر است.

عبایی حفظ حقوق بیمار را یکی از وظایف اصلی پزشکان در جامعه عنوان کرد وافزود:وجود امکانات رفاهی بخصوص آسانسور‌ها درسیستم شهرسازی جدیدو مطب‌ها به منظور سهولت خدمت رسانی به بیماران لازم و ضروری است.
 
گزارش از مهسا محسنی
 
 
انتهای پیام/م
 

مطب پزشکان باید استاندارد سازی شود

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.