شاعران با ارائه تصویری هوشمندانه‌تر درباره مسئله غدیریه به بیان یک سلسله کلیات بسنده نکنند.

کامران شرفشاهی مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر و نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص غدیریه‌هایی که در ادبیات فارسی سروده می‌شود، گفت: واقعه غدیر خم، واقعه‌ای است که به محض وقوع وارد جریان ادبیات شد و نخستین شاعری که در این زمینه شعر سرود، حسان بن ثابت شاعر مسلمان بود. پس از آن شاعران بسیاری با سرودن شعر در زمینه این رویداد برجسته جهان اسلام کوشیدند تا دین خود را به این مسئله مهم و سرنوشت ساز ابراز کنند. در واقع می‌توان گفت بخشی از اسرار مهم درباره حقانیت واقعه غدیر مربوط به اشعار شاعران دین باور می‌شود.

وی افزود: در دوره‌هایی از تاریخ سرودن درباره واقعه مهم غدیر جرمی بزرگ و نابخشودنی محسوب می‌شد. در حال حاضر هنوز هم شاعران بسیاری در این زمینه می‌کوشند تا پیام آن واقعه تاریخی و آینده‌ساز را با زبان سحرانگیز شعر به جهانیان ابراز نمایند و نکته مهم این است که شاعرانی که قصد سرودن در این مورد را دارند، باید به زمان این واقعه بازگردند و با مطالعه تاریخ و خطبه غدیریه رسول اکرم و بازخوانی پیامدهای این واقعه تلاش کنند تصویری ژرف و هوشمندانه‌تر در این باره ارائه نمایند و صرفا به ارائه یک سلسله کلیات بسنده نکنند.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با تاکید بر اینکه من در کتاب «خم خانه عشق» سعی کردم جلوه‌ای از بهترین غدیریه‌ها را ارائه نمایم، اظهار داشت: علی‌رغم اینکه شعرهای بسیاری در زبان‌‌ها و زمان‌های مختلف درباره واقعه عظیم غدیر سروده شده است اما همچنان شاعران نسبت به بیان این موضوع دارای شور و احساس تکلیف هستند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار