هیأتی از محققان چینی با سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان دیدار کردند.

عرصه های اقتصادی و تجاری محور گفتگوی سرور دانش با هیئت چینیبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، یاو جینگ سفیر چین مقیم کابل همراه با هیأتی از محققان چینی به ریاست یوهیلین رئیس مرکز مطالعات جنوب آسیا از آکادمی علوم اجتماعی چین با سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار روابط افغانستان و چین در عرصه های آکادمیک و علمی و نیز اقتصادی و تجاری از جانب هیأت چینی و معاون رئیس جمهور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

معاون رئیس جمهور در رابطه به پیوند فرهنگی چین و افغانستان، گفت که فرهنگ و تاریخ گذشته افغانستان و چین باهم نزدیک است و هم اکنون در حدود 270 نفر افغانستانی فارغ التحصیل در رشته زبان چینی داریم و حدود 400 محصل افغانستانی در چین مشغول تحصیل می باشند.

سرور دانش با بیان ضرورت توسعه روابط فرهنگی و علمی دو کشور، افزود که علاوه بر دانشگاه کابل، در دیگر دانشگاه های فعال در ولایت های مهم افغانستان، نیز زمینه برای فراگیری زبان و ادبیات چینی فراهم می باشد.

معاون رئیس جمهور، فراگیری تحصیل در رشته های تخنیکی را از دیگر ضرورت های مهم برای افغانستان عنوان کرد و در این زمینه همکاری حکومت چین را مهم دانست.

سروردانش ، طرح یک کمربند ویک راه را که از جانب رهبری حکومت چین مطرح شده است، نیز یکی از طرح های بسیار مهم در سطح منطقه و جهان عنوان کرد و گفت که این طرح، زمینه همکاری های مشترک وهمه جانبه را میان چندین قاره جهان فراهم خواهد ساخت.

وی گفت که طرح گسترش شبکه خط آهن بین پنج کشور آسیایی در همین راستا است و افغانستان، تاجیکستان، ایران و قرقیزستان در تلاش هستند که این طرح، پیشرفت های عملی مورد نظر را داشته باشد.

وی افزود که این خط میان افغانستان و ایران در ماه های نزدیک وصل خواهد شد.

معاون رئیس جمهور خواهان توجه ویژه حکومت چین به راه ترانزیتی واخان میان چین و افغانستان شده گفت که این راه می تواند با توجه به مساحت کم جغرافیایی و همچنین فرهنگ مشترک، زمینه خوب ارتباط میان افغانستان و چین را فراهم سازد.

سرور دانش برای حضور سرمایه گذاران و شرکت های چینی برای تطبیق پروژه های کلان اقتصادی در عرصه های استخراج معادن، سنگ و زغال سنگ و تولید انرژی ، افغانستان را بستر مناسب عنوان کرد و گفت که حکومت افغانستان در این مورد به سرمایه گذاری شرکت های چینی علاقه مند می باشد.

رییس هیأت محققان چینی نیز گفت که در مدت اقامت خود در افغانستان، زمینه های همکاری فرهنگی، اقتصادی و سرمایه گذاری شرکت های چینی را مورد مطالعه قرار داده است و در این زمینه برنامه های خود را با هماهنگی حکومت چین تعقیب خواهد کرد.

یوهیلین رئیس “مرکز مطالعات جنوب آسیا” از آکادمی علوم اجتماعی چین گفت که با توجه به ظرفیت های موجود در افغانستان، ما خواهان ارتباط بیشتر و مؤثرتر میان چین و افغانستان هستیم.

یاو جینگ سفیر چین مقیم کابل از سفر معاون دوم رئیس جمهور که در ماه گذشته به چین صورت گرفت، ابراز سپاسگزاری کرد و گفت که حکومت چین این سفر را برای تقویت روابط دو کشور مهم و مؤثر ارزیابی کرده است و خواهان تقویت روابط همه جانبه می باشد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار