سیمای مرکز قزوین روایتی مستند از تاریخچه ی «خیابان سپه» را به تصویر می کشد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ بگفته ی مدیرکل صداوسیمای مرکز قزوین ، این مستند نگاهی تاریخی به شکل گیری «خیابان سپه» دارد که شاهد رویدادهای بسیاری در تاریخ ایران بویژه تاریخ معاصر بوده است.

معصومی فر افزود: خیابان سپه نخستین خیابان طراحی شده در ایران است که با کاربری خیابان احداث شده و با اصول شهرسازی نوین هم منطبق است.

وی اضافه کرد : در مستند «خیابان سپه» نگاهی گذرا هم به آثار تاریخی فرهنگی موجود در این خیابان شده است که غنای هویتی ویژه ای به آن بخشیده است.

مدیرکل صداوسیمای مرکز قزوین گفت : مستند «خیابان سپه» به تهیه کنندگی ابوالفضل سروش مهر به مدت شصت دقیقه در سیمای مرکز قزوین تهیه و تولید خواهد شد که این مستند هم اکنون در مرحله ی تحقیق و پژوهش قرار دارد.

مسجد جامع عتیق قزوین و آب انبار مسجد جامع، بازارچه سپه، نخستین میهمان خانه ی مدرن ایران، گرمابه سپه، مسجد مدرسه ی شیخ الاسلام و سر درب عالی قاپو و چشم انداز دولتخانه ی صفوی مهمترین بناهایی هستند که در خیابان سپه قزوین واقع شده اند.

پیشینه ی خیابان سپه به دوره ی صفویه بازمی گردد که متون تاریخی موجود در منابع کتابخانه ای همچون سفرنامه های ناصرخسرو قبادیانی، اوژن فلاندن و ژان شاردن سیاح و تاجر فرانسوی و پیتر دلاواله سیاح ایتالیایی اشارات دقیق و مبسوطی به ویژگی های شهر قزوین بویژه خیابان سپه داشته اند.

انتهای پیام/

 

تولید مستند خیابان سپه در صدا و سیمای مرکز قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.