رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درخواست کرد؛

وزیر نفت پیگیر تامین آب فاز دوم طرح 550هزار هکتاری شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ازوزیر نفت خواست تامین آب فاز دوم طرح 550هزار هکتاری پیگیری نماید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کیخسرو چنگلوایی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار داشت: تقاضا داریم‌ وزیر نفت به عنوان وزیر معین استان خوزستان نسبت به اخذ مجوز تامین آب موردنیاز برای فاز دوم طرح 550هزار هکتاری خوزستان اقدام کند و در این زمینه رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم را داشته باشد.
وی بیان کرد: استان خوزستان مهم‌ترین قطب کشاورزی کشور است و با ۱۶ میلیون تن رتبه اول تولیدات محصولات کشاورزی را در کشور دارد.
چنگلوائی با بیان این‌که 14 درصد تولیدات محصولات کشاورزی کل کشور در خوزستان است، اذعان داشت: همچنین حدود ۱۸ درصد محصولات زراعی کشور نیز در این استان تولید می‌شود و استان خوزستان در ۶ سال گذشته همواره رتبه نخست تولید گندم و خرید تضمینی آن را به خود اختصاص داده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این‌که در سال جاری ۱۴ درصد کل خرید تضمینی گندم کشور در خوزستان اتفاق افتاد، گفت: ۵۰ درصد شکر تولیدی کشور و ۴۰ درصد نیاز کشور به این محصول، در خوزستان تامین‌ می‌شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: حدود ۳۸ درصد ذرت موردنیاز در خوزستان تامین و ۵۰ درصد صادرات خرمای کشور توسط خوزستان انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه در طول دوره دولت یازدهم اتفاقات خوبی نسبت به سال‌های قبل رخ داد که از جمله آن می‌توان به افزایش تولید محصولات اشاره کرد، افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا افق ۱۴۰۴ قرار است به تولید ۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی برسیم که نیازمند اقدامات زیربنایی است.
کیخسرو چنگلوایی بیان داشت: در راستای اقتصاد مقاومتی امسال ۳۵ پروژه در قالب دو برنامه تدوین و مقدمات کار انجام شده است اما در این زمینه با دو چالش عمده روبرو هستیم که باید برای حل آن‌ها تلاش شود.
وی با اشاره به اینکه فاز نخست طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری امسال به پایان می‌رسد، اذعان کرد: در سال ۹۲ و سفر رئیس جمهور به خوزستان اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مصوب شد که فاز نخست آن امسال به پایان می‌رسد اما پس از گذشت 3 سال علیرغم‌ پیگیری‌های خوب صورت گرفته در استان و تلاش‌های وزارتخانه هنوز مجوز تامین آب فاز دوم در سطح ۲۲۳ هزار هکتار برای این طرح اخذ نشده است.
چنگلوایی گفت: این امر باعث عقب افتادگی 3 ساله اجرای طرح شده است و در حال حاضر نیز اجرای آن در صورت اخذ مجوز با ۴۰ درصد افزایش هزینه همراه خواهد بود. تقاضا داریم‌ وزیر نفت به عنوان وزیر معین استان خوزستان نسبت به اخذ این مجوز رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم را داشته باشد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: در استان‌های بالادست خوزستان در حوضه‌های 5 گانه رودخانه‌های استان، برداشت‌های بی رویه، غیرکارشناسی و بدون مجوز صورت می‌گیرد. این برداشت‌ها هیچ‌گونه همخوانی با طرح جامع وزارت نیرو نداشته و خوزستان را دچار مشکل کرده‌اند.
وی افزود: در بحث صادرات غیر نفتی به کشور عراق، عدم ثبات برنامه‌ریزی در این کشور به دلیل نداشتن تقویم وارداتی، افزایش تعرفه صادرات و عدم وجود امکان حمل یکسره محصولات کشاورزی به این کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است که باید برای حل آن‌ها اقدام کرد.
انتهای پیام/گ

تامین آب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری چشن انتظار پیگیری وزیر نفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.