خروج 4 هزار غیرمسلمان از ایالت راخین میانمار در پی متشنج شدن اوضاع

در پی بالا گرفتن درگیری‌ها بین نیروهای دولت میانمار و مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین، 4 هزار غیرمسلمان از این شهر خارج شدند.

خروج 4 هزار غیرمسلمان از ایالت راخین در پی متشنج شدن درگیری‌هابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دولت میانمار اعلام کرد دست کم 4 هزار روستایی غیرمسلمان را به دلیل بالا گرفتن تنش‌ها در شمال غربی ایالت راخین از منطقه خارج کرده است. هزاران نفر از مسلمانان روهینگیا نیز در پی افزایش خشونت‌ها روز یکشنبه تلاش کردند از مرز خارج شوند و به بنگلادش فرار کنند.

دولت میانمار اعلام کرد آمار تلفات درگیری‌های روز جمعه به 98 نفر افزایش یافت. 12 نفر از قربانیان، نیروی امنیتی بودند. این درگیری‌ها پس از آن بالا گرفت که سازمان ملل متحد از میانمار خواست محدودیت‌های تردد در روهینگیا را لغو کند.

تعداد کسانی که در اردوگاه‌های پناهجویان بنگلادش اسکان داده شده‌اند نشان می‌دهد از روز جمعه تاکنون حدود 2 هزار نفر موفق شده‌اند به این کشور فرار کنند.

با اینکه به دلیل نبودن اطلاعات زیاد از داخل منطقه نمی‌توان به طور دقیق شرایط را توصیف کرد کارشناسان می‌گویند تنش‌های اخیر به حدی گسترده بوده که بیش از یک شورش کوچک به یک جنبش شباهت دارند.

یک منبع مطلع در راخین گفت: «تمام روستاییان شورش کرده‌اند، آنچه آنها انجام می‌دهند شبیه یک انقلاب است. آنها برایشان مهم نیست بمیرند یا زنده بمانند. ما نمی‌توانیم روستاییان و شورشیان را از هم تشخیص دهیم».

درگیری‌های راخین از اکتبر گذشته و در پی حملات هماهنگ ارتش به مسلمانان روهینگیا بالا گرفتند. در این حملات 80 هزار مسلمان روهینگیایی مجبور شدند به بنگلادش فرار کنند. با اینکه خشونت‌ها و درگیری‌ها برای مدتی کاهش یافته بود، ارتش میانمار در هفته‌های اخیر نیروهایش را به روستاهای مختلف اعزام کرده و بار دیگر به تنش‌ها دامن زده است.

دولت میانمار مردم روهینگیا را به رسمیت نمی‌شناسد و ادعا می‌کند آنها مهاجران بنگلادشی هستند که به این منطقه آمده‌اند. سازمان ملل متحد روز جمعه «حملات هماهنگ» نیرو‌های امنیتی میانمار را محکوم کرد و از طرفین درگیری‌ها خواست از خشونت بپرهیزند. با اینکه سابقه سکونت مسلمانان روهینگیا در میانمار به قرن‌ها می‌رسد آنها شهروند این کشور محسوب نمی‌شوند و به عنوان مهاجران بنگلادشی با آن‌ها برخورد می‌شود. تقریباً 1.1 میلیون روهینگیایی در میانمار زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/

در پی بالا گرفتن تنش‌ها در راخین، 4 هزار غیرمسلمان از این شهر گریختند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار