رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی گفت: بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های پخش و توزیع دارو باعث بروز مشکلاتی در چرخه تولید و توزیع دارو شده است.

طلب ۶ هزار میلیاردی داروخانه‌ها از شرکت‌های بیمه‌ای / فعالیت ۱۵ درصد داروسازان در مراکز تحقیقاتی و صنعتیعباس کبریایی زاده رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی درگفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: در طرح تحول نظام سلامت منابع مالی مسئله بزرگی است و باید برای ادامه اجرای این طرح یک سری از مسائل شفاف‌سازی شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۵ درصد از فارغ‌التحصیلان در داروخانه‌های سراسر کشور مشغول فعالیت هستند؛ افزود: تنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از آنها در مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی یا صنعتی کار می‌کنند و خوشبختانه باید بگویم که صنعت داروسازی بسیار وسیع است و این حوزه بالاترین خدمت را به جامعه و بیماران ارائه می‌دهد، اما تعرفه خدماتش کم است.

 به گفته وی ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز بیماران به وسیله شرکت‌های داخلی تولید می‌شود که این مسئله نشان‌دهنده تلاش کارخانجات داروسازی کشورمان است و مهمترین نقش دانشکده‌های داروسازی تربیت داروسازان محسوب می‌شود.

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی تأکید کرد: در بین گروه‌های پزشکی، داروسازان در تولید علم سرآمد بوده و با تربیت داروسازان در دانشکده‌های زیرگروه پزشکی باعث ارتقاء صنعت دارو در کشور می‌شود.

 کبریایی زاده اظهار کرد: عدم پرداخت مطالبات بیمه و بیمارستان‌های دولتی به شرکت‌های پخش باعث ایجاد مشکلاتی در چرخه زنجیره تولید دارو و پخش آن می‌شود بطوریکه بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان داروخانه‌ها از بیمه‌ها طلبکارند و بیمارستان‌ها نیز باید بدهی خود را به شرکت‌های پخش دارویی بدهند.

 وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف دارو در ایران ۶۰ دلار است، تصریح کرد: این میزان مصرف در کشورهای مشاور در حدود ۱۰۰ دلار است که پایین بودن سرانه مصرف دارو در ایران به خاطر تولید بیش از ۹۵ درصد دارو‌ها به وسیله شرکت‌های داخلی و قیمت ارزان این اقلام است و بخاطر قیمت کم میزان مصرف سرانه ایران کمتر از سایر کشورهای دنیا است.

وی در خصوص میزان تجویز و مصرف دارو در بین ایرانیان یادآور شد: مردم ایران برای برخی از بیماری‌ها بسیار بد و غیرمنطقی دارو مصرف می‌کنند و در مصرف دارو‌های آنتی‌بیوتیک، فرآورده‌های تزریقی و ضد درد بیش از حد مجاز و همچنین برای بیماری‌هایی مانند دیابت کمتر از مورد نیاز بدن دارو مصرف می‌کنند.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
کی وضع این بیمه ها میخاد درست بشه