مدیرجهاد کشاورزی استان کرمان گفت: اولين ثمره طرح تجميع مديريت فنی باغات پسته افتتاح اجراي سيستم آبياری تحت فشار در چترود كرمان بود.

سیستم آبیاری نوین درباغات پسته اجرایی شدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  باحضور دکتر زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، توحیدی فرماندار کرمان سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و کشاورزان منطقه اجرای آبیاری طرح آبیاری قطره ای زیر سطحی در 120 هکتار از باغات موتورپمپ همت آباد سردامنه چترود کرمان به بهره برداری رسید.

عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این مراسم گفت :در پی اجرای طرح تجمیع مدیریت فنی باغات در بهمن سال گذشته با هدف ساماندهی نظام خرده مالکی باغداران در جهت بکارگیری اصول فنی اصلاح و تغذیه و مدیریت مبارزه با آفات و...، سیستم آبیاری تحت فشار در طرح تجمیعی مدیریت فنی باغات موتورپمپ همت آباد سردامنه همزمان با چهارمین روز از هفته دولت به بهره بردرای رسید.

وی افزود: طی چهار سال گذشته در 28500 هکتار از مزارع و باغات استان کرمان سیستم آبیاری نوین اجرا شده یا در حال اجراست که به زودی به بهره برداری می رسد.

وی تصریح کرد: این طرح در 120 هکتار از باغات خرده مالکی متعلق به 57 نفر از کشاورزان اجراشده که با 20 لیتر در ثانیه بصورت غرق آبی آبیاری را انجام می دادندکه در حال حاضر با کم آبیاری شدید مواجه بوده و در آینده نزدیک احتمال خشک شدن این باغات زیاد بود.

وی میزان اعتبار دولتی هزینه شده برای اجرای این طرح را 8.4 میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: با توجه به این که مالکین موتور پمپ با میزان آب مساوی، سطح زیر کشت متفاوت داشته، طراحی به شیوه ای انجام شده است که هر کس میزان مالکیت آب را به مصرف درختانش برساند.

سعیدی افزود: این طرح به صورت سیستم آبیاری قطره ای زیر سطحی اجرا شده که مزایایی چون کاهش تبخیر، کاهش علف های هرز، راندمان بالای آبیاری تا قریب 90% و... را دارد.

 زاهدی نماینده مرکز کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار تامین 85درصد از هزینه های طرح تجمیع شد و افزود: با توجه به اینکه میزان مالکیت آب و زمین در طرح تجمیع متفاوت است طبیعتا هزینه های بیشتری نسبت به عمده مالکی در بردارد و اگر چنانچه بصورت زیر سطحی نیز اجرا شود تا 50درصد هزینه ها افزایش می یابد که امید است راهکارهای تامین 85درصد هزینه های طرح تجمیع اندیشیده شود و اینجانب نیز مساعدت لازم را بعمل خواهم آورد.

انتهای پیام/ح

تجمیع باغات واجرای آبیاری نوین درباغات پسته برای اولین بار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار