رئس کتابخانه مجلس گفت:ما سعی داریم با استفاده از دیپلماسی علمی در عرصه بین‌المللی از سیاست‌ها و اقتدار نظام دفاع کنیم.

کتابخانه مجلس با انجام دیپلماسی علمی از سیاست‌های نظام دفاع می‌کند/ 95 درصد کتب خطی به صورت دیجیتال درآمده استبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان سید علی عماد رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ایران در نشست خبری امروز خود در حاشیه صحن علنی امروز (دوشنبه 6 شهریور ماه) ضمن گرامیداشت شهدا و هفته دولت گفت: کتابخانه ذاتا برای جمع‌آوری، نگهداری و اشاعه اطلاعات دانش تأسیس شده که بخش قابل توجهی از اشاعه این اطلاعات بر دوش رسانه است.

وی ادامه داد: کتابخانه‌ها وظیفه گردآوری، جمع‌آوری اسناد  علمی و همچنین نشر و اشاعه اطلاعات علمی را به عنوان یک تکلیف بر عهده دارند، البته برخی کتابخانه‌ها عنوان تحقیقاتی بودن را هم دارند که کار تحلیل، پردازش و تولید دانش را انجام می‌دهند.

عماد تصریح کرد: کتابخانه مجلس هم از سه بخش موزه، مرکز نگهداری اسناد و کتابخانه تشکیل شده که بر اساس مصوبه مجلس کار تحقیقاتی هم انجام می‌دهد.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس با اشاره به مأموریت‌های کتابخانه مجلس اظهار داشت: ارائه خدمات به قوه مقننه و دستگاه‌های ذیربط قانون‌گذاری مانند نمایندگان، شورای نگهبان، مرکز پژوهش‌های مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات کتابخانه ملی شامل ساحت کلان است، اذعان داشت: قانون‌گذاری، ایران‌شناسی و اسلام شناسی با رویکرد ایرانی اسلامی از اقدامات کلان کتابخانه ملی است.

عماد در ادامه افزود: کتابخانه مجلس در دوره‌های مختلف با بهره‌گیری از منابع خوب و سرمایه‌های ارزشمندی تاکنون علاوه بر انتشار 5 نشریه علمی و تحصصی 438 اثر علمی را در قالب موضوعی و تحقیقی منتشر کرده است.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس بیان داشت: کتابخانه مجلس در سال 96 یک بازنگری و مطالعه جامعی را  در عرصه‌های مختلف خود مد نظر قرار داد و در تعریف مأموریت‌های جزئی و تبیین سیاست‌های کلان و در تعریف برنامه‌های بلند و کوتاه مدت پیش‌نویس‌هایی را تهیه کرده است که باید به تصویب هیأت امنای کتابخانه ملی برسد.

وی با تأکید بر اینکه کتابخانه مجلس بر خود تکلیف می‌داند تعاملات جدی‌تری در عرصه داخلی و بین‌المللی انجام دهد، گفت: ما در داخل کشور ارتباط جدی با نهادها داریم که پیش نویس تعاملات نیز تدوین شده است، همچنین در عرصه بین‌الملل هم در بسیاری از مجامع مؤثر کتابخانه‌ای، آرشیوی و موزه‌ای عضویت داریم که امیدواریم بتوانیم به عنوان یک دیپلماسی علمی برای دفاع از سیاست‌های نظام و اقتدار آن در عرصه بین‌الملل استفاده کنیم.

عماد اظهار داشت: چندی پیش کتابخانه مجلس در اجلاس جهانی و پارلمانی کشور لهستان حضور پیدا کرد که در حاشیه این سفر علمی ارتباطات خوبی با بخش‌های آکادمیک لهستان و رمانی انجام شد البته سفارت ایران هم به عنوان اضلاع سه‌گانه فعالیت خوبی داشت.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس با بیان اینکه کتابخانه مجلس 650 هزار جلد نسخه چاپی دارد، افزود: مأموریت ما در عرصه‌های پارلمانی، مطالعات و قانون‌گذاری، اسلامشناسی و ایران‌شناسی است که حجم بسیار بالایی هم از نشریات علمی و تخصصی گردآوری شده است.

وی اذعان داشت: مجموعه نشریات و مجلات ایران از ابتدای راه‌اندازی مجلات در ایران در کتابخانه مجلس جمع‌آوری شده و مرکز مراجعات اصلی در کشور است.

عماد تأکید کرد: نزدیک به 28 هزار جلد و مجموعه خطی هم در کتابخانه ملی وجود دارد که فهرست تفصیلی آن‌ها حدود 60 هزار عنوان می‌شود که با وجود این کتاب‌ها کتابخانه مجلس در میان 4 کتابخانه اصلی نسخ اصلی در کشور قرار می‌گیرد و با صراحت می‌توان گفت مجموعه کتاب‌های خطی ما از نسخ خطی کشورهای اروپایی متوسط بیشتر است.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس با اشاره به اینکه 95 درصد این آثار به صورت دیجیتال تهیه شده است گفت: این  آثار با کمترین هزینه در اختیار محققان قرار داده می‌شود البته کتابخانه مجلس تقریبا کارت عضویت مشخصی ندارد و شهروندان با کارت ملی می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه 15 میلیون فریم سند تاریخی و علمی در کتابخانه مجلس وجود دارد اظهار داشت: بخش قابل توجهی از آن‌ها دیجیتالی شده است.

عماد با تأکید بر اینکه امسال صد و یازدهمین سال تأسیس کتابخانه مجلس خاطر نشان کرد: کتابخانه مجلس هم‌پای تولد خانه ملت و به عنوان نخستین نهاد علمی پس از مشروطه تأسیس شده که امیدواریم در یک برنامه زمان‌بندی مشخص به فرایند‌های تازه دست پیدا کنیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار