طباطبایی‌ قمشه‌ گفت: تعرفه‌های پایین‌ یکی از مشکلات‌ نیمه‌ راه ماندن‌ تکنولوژی‌های پزشکی‌ در کشور است.

تکنولوژی‌های سلامت قربانی تعرفه‌های پایینبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهاد طباطبایی‌ قمشه‌ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی‌ در سمینار تخصصی کاربرد CAD-CAM و پرینتر‌های 3 بعدی در جراحی‌های قلب و عروق‌ گفت: تکنولوژی‌هایی که برای سلامت بکار گرفته می‌شود با تعرفه‌های پایین در نیمه راه باز می‌مانند‌ و از آنجایی که دانش مهندسی و پزشکی دچار مشکل نیست، باید بالا بودن قیمت تکنولوژی‌ها را برای بیماران مدنظر‌ قرار دهیم و با ایجاد تعرفه‌های واقعی هموطنان را از بکارگیری‌ تجهیزات و تکنولوژی‌ محروم نکنیم.

 

وی گفت: پرینترهای‌ 3 بعدی اگر در اختیار پزشک قرار بگیرد‌ امکان تشخیص‌ درست و برنامه‌ریزی‌ برای روند درمان را در اختیار پزشک قرار می‌دهد و محققان ما در یکی از واحدهای فناو‌ر، مرکز رشد‌ فناوری و تجهیزات پزشکی و توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی‌ و توانبخشی‌ در تبدیل تصاویر 2 بعدی‌ به 3 بعدی‌ خدمات تخصصی‌ ارائه می‌کنند.

 

طباطبایی گفت: در پرینتر‌های 3 بعدی تصویرسازی‌ که از ام‌آر‌آی بدست می‌آید با استفاده از نرم‌افزارها‌ و متدهای‌ خاص به تصاویر 3 بعدی تبدیل می‌شود و با عمیق‌سازی تصاویر در ذهن پزشک‌ گزینه‌های تشخیصی‌، درمانی‌ و فرصت بیشتری برای پزشکان ایجاد می‌شود.

 

وی‌ گفت: اگر ارتباط بین صنعت و دانشگاه بیشتر شود نقاط ضعف دانشگاه‌ در نقاط قوت‌ پزشکی‌ کمرنگ‌ می‌شود و می‌توانیم شاهد بکارگیری‌ تکنولوژی‌ در مراکز درمانی باشیم‌.

 

طباطبایی‌ اظهار کرد: پرینتر‌های 3 بعدی در کشور ما در شرکت‌های مختلف وجود دارند‌ اما در یگ بیمارستان‌ کشور با حضور تیم متخصص‌ شاهد انتقال تکنولوژی‌ هستیم‌؛ نباید‌ تنها از تکنولوژی‌ها استفاده کرد و راه واردات را باز نگهداشت‌ بلکه در حفظ سلامت جان مردم با انتقال تکنولوژی باید دانش و مهارت خود را افزایش دهیم‌ و با کارگاه‌های آموزشی مدون‌ شاهد ارتقاء توانمندی‌ متخصصان‌ و ارائه هر چه بیشتر خدمات سلامت به هموطنانمان‌ باشیم‌.

 

وی گفت: دانش مهندسی و پزشکی دچار مشکل نیست اما در بعضی از مواقع تولید تکنولوژی‌ شاهد عدم حمایت‌ در تعرفه‌گذاری‌ است که باعث می‌شود تکنولوژی‌ها نیمه راه باز بمانند؛ باید‌ حمایت مالی‌ از تجهیزات پزشکی را گسترش‌ دهیم‌ تا شاهد ارائه خدمات بهتری باشیم.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی‌ گفت: با استفاده از نرم‌افزارهای‌ کامپیوتری محققان تصاویر 2 بعدی را به پرینترهای‌ 3 بعدی تبدیل می‌کنند که این موضوع در بحث سلامت حائز‌ اهمیت است و با توسعه این دانش می‌توانیم شاهد جریانات ارزنده‌ای در سلامت هموطنان باشیم.

 

طباطبایی‌ قمشه‌ گفت: دستگاه و تجهیزات پزشکی در تشخیص و درمان برای پزشکان اعتبار محسوب می‌شوند و اگر محققان کشور به خودکفایی‌ تولید دستگاه‌های ایرانی با کیفیت‌ بپردازند‌ پزشکان ایرانی‌ نسبت به دستگاه‌های چینی، ترکیه و کشورهای همسایه‌ اقبالی‌ نشان نمی‌دهند که امیدواریم هموطنانمان‌ در عرصه تولید تجهیزات پزشکی‌ و توانبخشی‌ به این عرصه‌ ورود کنند تا شاهد محصولات ایرانی با کیفیت و ارتقاء اقتصاد دانش‌بنیان در جامعه باشیم.

 انتهای پیام/

تعرفه‌های پایین مانعی برسر تکنولوژی‌های سلامت 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار