اولین جشنواره فرهنگی گردشگری ،شب باد تا شواز،در روستای تاریخی شواز شهرستان تفت برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمد رضا نصیری سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: جشنواره شب باد تا شواز با هدف معرفی آداب و رسوم، غذاهای محلی، مراسم آئینی، صنایع دستی، و موسیقی محلی روستا و با رویکرد گردشگری و جذب گردشگر در روستای تاریخی شواز شهرستان تفت برگزار می شود.

 نصیری تجلیل از مقام شامخ شهدای این روستا، شبیه خوانی، چاووشی خوانی، شب شعر روستا، نمایشگاه صنایع دستی و غذاهای محلی، بوم گردی، رصد ستارگان و اجرای بازیهای محلی را از جمله برنامه های این جشنواره عنوان کرد.

وی افزود: روستای تاریخی شواز به دوازده قرن قبل از اسلام،دوره اشکانیان و ساسانیان، باز می گردد و شب باد نام قدیم این روستای تاریخی بوده است که محلی های روستا در گذشته به دلیل اینکه شبها بادهای بسیاری در این روستا می وزد، نام آن را شب باد نهاده بودند که این نام به مرور زمان در گویش محلی به وجه تسمیه شواز تغییر یافته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه این روستا دارای آثار تاریخی و طبیعی منحصر به فردی‌ است و تنها قلعه سنگی استان یزد نیز در این روستا قرار داردافزود: قلعه محکم و با عظمت شواز، کهنترین قلعه یزد و مهمترین قلعه کوهستانی و نمونه ارزشمند معماری است که پس گذشت سالیان درازی از عمر آن همچنان پابرجا و استوار درقلب روستای شواز شهرستان تفت خود نمایی می کند و با شماره‌ 31623 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد برگزاری این جشنواره‌ها را در پیشگیری از مهاجرت روستاییان موثر دانست و گفت: با برگزاری اینگونه جشنواره‌ها، مردم شهرها و مناطق مدرن و پیشرفته به روستاها سفر می‌کنند تا با فرهنگ، آداب و رسوم و زندگی بومی روستاییان آشنا ‌شوند.

وی ادامه داد:گردشگران با سفر به روستاها سبک متفاوتی از زندگی در خانه‌ها و فضاهای کوچک‌تر و محدودتر را تجربه می‌کنند و مردم روستاها هم جدا از اشتغال، انگیزه خواهند یافت که در این روستاها ماندگار شوند که این مسأله خود از مهاجرت هم پیشگیری خواهد کرد.

گفتنی است: این جشنواره با همکاری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان یزد، فرمانداری،بخشداری مرکزی و اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان تفت، دهیاری و شورای اسلامی روستای شواز نهم شهریورماه در روستای تاریخی و هدف گردشگری شواز شهرستان تفت آغاز به کار خواهد کرد.

جشنواره فرهنگی گردشگری روستای تاریخی شواز با شعار،شب باد تا شواز، و با هدف معرفی ظرفیتها و استعدادهای گردشگری این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری نهم شهریورماه سالجاری برگزار می شود.

انتهای پیام/ ی

روستای تاریخی شواز تفت میزبان اولین جشنواره فرهنگی گردشگری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار