معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: از ٦٥٥ طرح در هفته کار و تعاون بهره برداری می شود.

سهم 10 درصدی تعاون در اشتغالزایی کشور/بهره برداری از ٦٥٥ طرح در هفته کار و تعاونبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حمید کلانتری معاون وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری صبح امروز(چهارشنبه) گفت: اعتقاد ما بر این است که تعاونی ها می‌توانند در اشتغال کشور تاثیر گذار باشند.

وی افزود: دولت به دنبال اشتغال زایی ٩٥٥ هزار نفر است و در همین راستا معاونت تعاون قرار است ١٠ درصد اشتغال زایی کل کشور را عهده دار شود تا با همکاری تعاونی‌ها به این مهم برسیم.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: فرهنگ تعاون به مفهوم عام آن در جایگاه پایینی قرار دارد که باید برای ارتقای آن تلاش کرد، در جامعه ما باید آموزش و پرورش جوانان کارآفرین تربیت کند، در دانشگاه ها نیز شیوه تدریس باید به سمت مهارت آموزی سوق داده شود که این امر باعث می‌شود  فارغ‌التحصیلان در کمتر زمانی پس از فارغ‌التحصیلی صاحب شغل شوند، این در حالی است که در کشور ما بیشتر مبانی نظری به دانشجویان آموخته می شود و به مقوله مهارت‌آموزی توجه کمتری می شود از این رو  باید جوانان را به سمت کارآفرینی سوق دهیم.

وی افزود: کارهای خدماتی باید توسط بخش خدماتی انجام شود همچنین دولت نباید وارد فضای کسب و کار شود چرا که بزرگ بودن دولت یک مشکل بزرگ برای کشور است چون مسئولیت دولت بیشتر می‌شود در حالی که باید همه اموری که تصدی‌گری آن با دولت است به بخش خصوصی واگذار شود و بازار رقابتی شکل گیرد و کیفیت تولیدات بالا باشد و هزینه‌های ان باید پایین آید تا بتوانیم صادرات هم داشته باشیم.

کلانتری با بیان اینکه باید ظرفیت‌هایی را فراهم کنیم که بخش‌های خصوصی و تعاونی‌ها وارد فضای کسب و کار شوند و اشتغال ایجاد کنند، گفت:800 تعاونی 18 هزار روستا را تحت پوشش قرار دادند که این تعاونی ها به روستاها خدمات ارائه می‌دهند، همچنین دولت باید به کمک تعاونی‌ها بیاید و با اختصاص بودجه کار کند تا تعاونی ها برای روستاها هزینه کنند و هزینه‌های بالاسری دولت باید به بخش تعاونی و بخش خصوصی واگذار کرد.

کلانتری گفت: با توجه به تحریم ها دچار رکود در بخش خصوصی شدیم و رشد آنچنانی در حوزه اقتصادی نداشته ایم.

لزوم افزایش سهم تعاونی ها به 50 درصد در اقتصاد کشور

وی عنوان کرد: کمتر از 30 درصد تعاونی‌ها و بخش خصوصی در اقتصاد کشور نقش دارند از این رو باید تلاش کنیم تا این سهم به 50 درصد برسد و سهم دولت نیز در مقابل کاهش پیدا کند که  این اقدام تنها با کارآفرینی و اشتغالزایی میسر می‌شود.

معاون وزیر تعاون کار و امور اجتماعی بیان کرد: اگر در بخش‌های دیگر به غیر از تعاون 27 میلیون تومان هزینه کنیم، فقط می‌توان یک شغل ایجاد کرد اما با هزینه‌ کردن همین مبلغ در بخش تعاون می‌شود چهار شغل ایجاد کرد، باید از طریق تعاونی در روستا به ازای هر شغل کمتر از 30 میلیون تومان هزینه کنیم.

کلانتری گفت: صندوق توسعه ملی یک و نیم میلیارد دلار در اختیار چهار بانک کشاورزی توسعه و تعاون پست بانک و صندوق کارآفرینی امید قرار داده است و از بانک‌ها خواسته است معادل همین مبلغ به تعاونی روستایی‌ها تسهیلات پرداخت کند که در مجموع ده هزار میلیارد تومان برای روستاییان تسهیلات در نظر گرفته است که این هزینه در روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر هزینه می‌شود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و امور اجتماعی افزود: به دنبال آن هستیم که از طریق تعاونی‌ها 65 هزار شغل ایجاد کنیم، پیش‌بینی ما بر این است که در 300 روستا تعاونی تشکیل دهیم که برخی از این روستاها شناسایی و ارزیابی شده و بقیه آن در حال ارزیابی است.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات تولیدات تعاونی ها یکی از مشکلاتی است که باعث رکود اقتصادی در این تعاونی‌ها می‌شود، ادامه داد: باید در بحث فروش و بازاریابی اقداماتی صورت گیرد و کالای باکیفیت با هزینه کمتری تولید شود و بسته‌بندی خاصی داشته باشد و همچنین مواردی باید در تولید بسته‌بندی آن صورت گیرد که بر اساس شاخصه کشور مقصد برای صادرات باشد.

پیش بینی افزایش تعاونی های شهرستانی به 80 تعاونی تا پایان سال

کلانتری افزود: در سه سال گذشته در حوزه صادرات، تولیدات تعاونی‌ها 10 درصد رشد داشته است، وتا به امروز 50 تعاونی در شهرستان‌ها شکل گرفتند و امیدواریم که روزی برسد که در تمام شهرستان‌ها تعاونی شکل گیرد همچنین پیش بینی شده است که تا پایان سال تعداد تعاونی‌های شهرستانی از عدد 50 به 80 افزایش پیدا کند.

27 هزار خانوار در هفته تعاون خانه دار می شوند

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آغاز هفته تعاون از دهم شهریورماه گفت: 655 طرح در حوزه تعاون به بهره‌برداری می‌رسد که در همین راستا 208 طرح تعاونی مسکن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و بیش از 27 هزار خانوار را صاحب خانه می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوزه تعاونی خدماتی 150 تعاونی به بهره‌برداری می‌رسد که  2600 شغل ایجاد می کند، افزود: 84 تعاونی صنعتی در هفته تعاون به بهره‌برداری می‌رسد که این بهره‌برداری نیز 1250 شغل ایجاد می‌کند.

کلانتری در ادامه افزود: 81 تعاونی در بخش کشاورزی به بهره‌برداری خواهد رسید که 850 شغل ایجاد می‌کند، این در حالی است که در دولت یازدهم 16 هزار و 800 تعاونی تشکیل شده است.

کلانتری افزود: شرکت‌های تعاونی استان‌های فارس، خراسان رضوی و استان تهران به ترتیب بیشترین فعالیت را داشته‌اند اما از حیث سرمایه‌گذاری استان تهران در جایگاه نخست قرار دارد، همچنین از سال گذشته تا کنون 3300تعاونی شکل گرفته و فعالیت خود را ادامه داده اند که 51 هزار و 500 شغل ایجاد شده است و همچنین 83 هزار نفر سهامدار شرکت‌های تعاونی هستند.

فعالیت 27 بانک خصوصی در کشور

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 27 بانک خصوصی در کشور فعالیت دارند، ادامه داد: متاسفانه فعالیت بانک تعاون کم است، در حالیکه باید 15 درصد بازار پولی در اختیار تعاون باشد این در حالیست که تعاونی اعتباری شهر از بخش تعاون جدا شد و به صورت مستقل بانک شهر شکل گرفت از این رو  گلایه داریم که چرا این بانک‌ها در هدایت تعاون شکل نگرفتند.

وی گفت:در حال حاضر بانک مرکزی مجوز ایجاد بانکی را نمی‌دهد این در حالیست که موسسه ملل که زیر نظر بخش تعاون بود مجوز بانک را گرفته است، نظر ما بر این است در حوزه بیمه و بانکداری بخش تعاون فعالیت بیشتری داشته باشد.

کلانتری با بیان اینکه  10 هزار و 349 تعاونی مسکن در کل کشور داریم، گفت:کمتر از چهار درصد تعاونی‌های مسکن کشور مشکلاتی را داشتند که فعالیت آنها متوقف شده و در حال ارزیابی مجدد این شرکت‌ها هستیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار