فعالیت ۱۸۵ اکیپ دامپزشکی در عید قربان در خراسان رضوی

برای رعایت بهداشت عمومی، ۱۸۵ اکیپ دامپزشکی شامل ۷۳ دامپزشک و ۱۳۶ کارشناس به مناسبت عید قربان در خراسان رضوی فعالیت می کنند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛ معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی محمد رشتی باف، از استقرار اکیپ‌های ثابت و سیار نظارتی به مناسبت عید سعید قربان در سطح شهر مشهد و تمامی شهرستان‌های تابعه استان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۹ بازرس دامپزشکی آموزش دیده متشکل از ۷۳ دامپزشک و ۱۳۶ کارشناس و کاردان، نظارت بر عرضه و کشتار دام را بر عهده دارند؛ افزود: این اکیپ‌ها در قالب ۸۳ گروه ثابت و ۱۰۲ گروه سیار نظارتی در سطح شهر مشهد خدمت رسانی می‌کنند.

وی افزود: در اجرای این طرح، علاوه بر نظارت بهداشتی بر عرضه و ذبح دام ها، نظارت شرعی نیز صورت می‌گیرد و ۴۰ ناظر ذبح شرعی نیز به عنوان نماینده اداره کل دامپزشکی در کشتارگاه‌ها مستقر می‌باشند.

رشتی باف، ضمن توصیه اکید به مردم در جهت خرید دام از مراکز مجاز اعلام شده، یادآور شد: دامپزشکی بر سلامت تمامی دام‌های عرضه شده در مناطق ۷ گانه مشهد، طرقبه و شاندیز و سایر کشتارگاه‌های دام شهرستان‌ها نظارت کامل داشته و این نظارت در مراحل قبل از کشتار، حین ذبح و پس از آن ادامه دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، هدف از نظارت‌های بهداشتی و شرعی دامپزشکی را تامین بهداشت عمومی و جلوگیری از انتقال بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان عنوان کرد و گفت: تمامی شبکه‌های دامپزشکی و کشتارگاه‌های دام سطح استان در روز عید سعید قربان، فعال و آماده ارائه خدمات رایگان به هم استانی‌ها هستند.

وی ذبح دام در معابر و خیابان‌ها را موجب آلودگی زیست محیطی دانست و خاطرنشان کرد: در صورت امکان، خیران استان، دام‌های قربانی خود را در نزدیک‌ترین کشتارگاه ذبح کنند، چراکه ذبح دام در منازل و معابر عمومی علاوه بر به مخاطره انداختن سلامت عمومی سبب، ایجاد آلودگی‌های ثانویه در گوشت استحصالی و نیز ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی در معابر عمومی و انتشار بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو خواهد شد.


انتهای پیام//ف.ج
 
 

نظارت دامپزشکی خراسان رضوی بر ذبح شرعی در روز عید سعید قربان

--

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.