پژوهشگر و محقق برجسته کاشانی مطرح کرد:

روضه ها و سخنرانی های محرم دارای روح حماسی و اعتقادی باشد

پژوهشگر و محقق برجسته کاشانی گفت :کاشان شهر و حسینیه اهل بیت علیهم السلام اجمعین و حسینیه بزرگ جهان تشییع است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، دکتر مجید زجاجی کاشانی، در همایش مداحان و هیات مذهبي كاشان در حسينيه شهدای سپاه این شهرستان گفت: راه مداحان و هیات های مذهبی باید راه ولایت، هدایت و رهبری باشد.
 
وی با تاکید بر اینکه حضرت ابالفضل العباس علیه السلام حتی در کلام وگفتار هم رفتار ولایی داشت و هیچگاه امام حسین را برادر خطاب نکرد و سیدی و مولاي فرمود گفت: مداحان و هیات های مذهبی باید راه و روش عاشورایی و حسینی داشته باشند.
 
به‌گفته‌وی، امام حسین از حضرت فاطمه سلام الله علیها است که اسرار خدا در آن حضرت نهان است.
این پژوهشگر کاشانی در خصوص ارایه راهکارهای مناسب در نفوذ کلام مداحان و تاثیر هیات های مذهبی و مطلوب و موثر بودن برنامه های آنها گفت :محتوا و موضوع منبر و اشعار و ملودی مداحی بسیار برای مخاطب مهم است.
 
زجاجی کاشانی، حساسیت، عظمت و اهمیت دارالمومنین کاشان و برجسته سازی منبری ها و مداحان با حضور در این شهرستان در سطح کشور را تاکیدکرد و گفت :كاشان دارای مراکز متعدد فرهنگی حسینیه و مسجد و مردم عاشق اهل بیت علیهم السلام اجمعین خاصه سیدالشهدا است که رسالت آنرا سنگین تر می کند.
 
وی، اخلاص، صداقت، نگاه محتوایی به اشعار مداحی و منبر، نگاه غیرشغلی و درآمدزا به روضه ودارابودن مداح وسخنران به روح اعتقادی،  حماسی و انقلابی را از راهکارهای موثر در نفوذ کلام مداحان و منبری ها برشمرد وگفت :برای اجرا روضه باید عنوان لطف و هدیه درنظرگرفت همانطور که امام رضا (ع) در قبال درخواست شاعر پیراهن تنش را که هزار رکعت در آن نماز خوانده بود به عنوان صله و هدیه شعرش داد.
 
به‌گفته‌وی، استفاده از ملودی سنگین و در شان روضه و تفاوت آن با غنا از دیگر شرایط لازم برای مداحان و ذاکرین در قرایت اشعار و نوحه ها است.
 
شایان ذکر است همایش مداحان و هیات های مذهبی کاشان با مداحی سید رضا نریمانی،  جامعه مداحان و ذاکرین و شاعران کاشانی عصر امروز  در حسینیه شهدای سپاه کاشان برگزارشد.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.