وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

نذورات عید قربان در منازل و کنار خیابان ذبح نشود

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در آستانه فرارسیدن عید سعید قربان، در خصوص توصیه های بهداشتی ذبح دام به مناسبت عید قربان، گفت: افرادی که به هر طریقی در قربانی کردن گاو و گوسفند به طور مستقیم نقش دارند یا اینکه با لاشه، امعاء و احشاء ، پوست و گوشت تازه حیوان سر و کار دارند، باید مراقب باشند تا به بیماری هایی که امکان انتقال آن از حیوان به انسان وجود دارد، مبتلا نشوند زیرا ممکن است بعضی از بیماری های واگیر در حیوان وجود داشته باشد، اما حیوان دارای علائمی نباشد که از طریق آن بتوان به بیماری اش پی برد.

گویا گفت: یکی از مهم ترین بیماری هایی که از حیوان به انسان قابل انتقال است، بیماری تب کریمه کنگو است، هموطنان باید توجه باشند که از خرید دام از افراد نانشناس یا افرادی که آن را در کنار خیابان ذبح و به فروش می رسانند، یا افرادی که لاشه و گوشت حیوان را خرید و فروش می کنند، خودداری کنند.

گویا بیان کرد: باید دقت شود که گوشت حیوانی که تازه ذبح شده است، می تواند عامل انتقال بیماری باشد، بنابراین گوشت ها بعد از نگهداری در شرایط ویژه ( 24 الی 48 ساعت در یخچال) خرد و تکه تکه شوند، در غیراین صورت می تواند آلوده کننده باشد.

تاثیر سلول‌های بنیادی عضلانی و عوامل محیطی در ایجاد ناباروری

حمید گورابی‌ رئیس پژوهشگاه رویان اظهار کرد: امسال سلول‌های بنیادی‌ مربوط به عضله‌ بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، سلول‌های بنیادی‌ عضلانی‌ در مورد عضله‌های مختلف مانند قلب و سایر عضلات بدن بکار می‌رود.

وی بیان کرد: سلول‌های بنیادی در زمینه عوامل محیطی‌ و ایجاد سرطان در روده نیز نقش دارند، اغلب افراد تصور می‌کنند که سلول‌های بنیادی‌ تنها توانایی خوبی برای ترمیم دارند‌ این در حالی است که اگر عوامل محیطی خاصی وجود داشته باشد سلول‌های بنیادی می‌توانند به سلول‌های سرطانی‌ تبدیل شوند.

توجه ویژه‌ به محرومیت‌زدایی‌ در سند نقشه راه درمان

محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: جمعیت ایران در حال حاضر ۷۵ میلیون نفر است که تا ۱۴۰۴ پیش‌بینی می‌شود که به ۸۷ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر برسد و این مسئله به عنوان یک شاخص جمعیت و بار بیماری‌ها محاسبه شده و در سند نقشه راه توجه ویژه‌ای به مسئله مهاجرت‌ها وظرفیت‌های اقتصادی صورت گرفته است و سند در حد توان اقتصادی کشور بوده و در طراحی آن از رویاپردازی به هیچ وجه استفاده نشده است.

 وی ادامه داد: در سند نقشه راه لزومی ندارد که همه امکانات تخصصی در همه شهرها وجود داشته باشد و مزموم سطح‌بندی امکان دسترسی مردم در قالب نظام ارجاع را فراهم می‌کند و با توجه به محدودیت منابع آسیب‌دیده این سند طراحی شده است.

 

ایران تنها کشور منطقه در واکسیناسیون سلولی

 نیکل‌ گیزو‌ رئیس‌ بخش‌ سیاه سرفه انستیتو‌پاستور‌ فرانسه در حاشیه هجدهمین کنگره‌ بین‌المللی میکروب‌ شناسی‌ که در دانشکده علوم پزشکی تهران برگزار شد‌ در جمع خبرنگاران‌ با اشاره به سطح بالای دانشمندان ایرانی در زمینه واکسیناسیون‌ اظهار کرد: در خاورمیانه ایران کشوری پیشرو در زمینه دانش واکسیناسیون است و تنها کشوری است که واکسیناسیون‌ سلولی را انجام می‌دهد که انستیتو‌پاستور‌ ایران و فرانسه در حال تبادل‌ جدیدترین‌ تکنولوژی‌ها در زمینه واکسیناسیون‌ هستند.

کمبود پزشک متخصص در ٦ رشته تخصصى

ايرج حريرچى سخنگوى وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در ٦ رشته تخصصى كمبود پزشك متخصص داريم، تصریح کرد: به جز فارغ التحصيلى و تعيين محل خدمت ٢ سال ابتدايى محل خدمت، وزارت بهداشت نمى تواند محل خدمت را تعيين كند و در نتيجه بسيارى از پزشكان بعد از اين بازه زمانى در تهران خدمت مى كنند.

 سخنگوى وزارت بهداشت بیان کرد: در برخى شهرها كمبود متخصص داريم و نمى توانيم افراد را به اجبار به شهرهاى ديگر بفرستيم؛ مشوق هاى مالى هم چندان مناسب نيست.

سکته‌های زودرس در کمین ۳۵ درصد از مردم

رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: با توجه به افزایش چشمگیر سکته‌ در جوانان و قرارگیری این عارضه به عنوان اولین عامل مرگ و میر در مدیترانه شرقی، در چند ساله خیر تحقیقاتی در خصوص ساخت نخستین داروی ضد سکته ایرانی توسط محققان کشورمان در دست انجام است که برخی نتایج اولیه خبر از موفقیت آمیز بودن تاثیر این دارو در مرحله آزمایشگاهی می‌دهد.

ملک زاده با اشاره به شیوع سکته‌های زودرس در جوانان یادآور شد: هم اکنون ۳۵ درصد مردم در خطر سکته‌های زودرس قرار دارند که البته شمار جوانان در این میان قابل توجه است از سوی دیگر طرح آزمایشی خطرسنجی که از دو سال گذشته به صورت پایلوت در ۴ شهر کشور اجراشد که اگر نتایج نهایی این طرح موفقیت آمیز بود، تا پایان امسال در سراسر کشور و از راه دعوت عمومی همه جوانان برای انجام تست خطر سنجی، اجرایی می‌شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار