مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس از خواهر خواندگی شیراز و یکی از شهر‌های شیلی در آینده خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس در دیدار با سناتور خیدو خیراردی معاون مجلس سنای شیلی با تشریح ظرفیت‌های گردشگری فرهنگی، اقتصادی و طبیعی استان فارس و شهر شیراز بر همکاری‌های دو جانبه در آینده نزدیک تأکید کرد.

وی در جلسه با هیات کشور شیلی در تخت جمشید با اشاره کوتاه به آثار ثبت جهانی و ملی کشور ایران اظهار کرد: کشور ایران دارای ۲۲ اثر ثبت جهانی و ۳۳ هزار آثار ثبت ملی است و استان فارس با ۴ اثر ثبت جهانی و حدود ۳ هزار اثر ثبت ملی ۱۰ درصد آثار شاخص ثبتی کشور را به خود اختصاص داده است و در آینده نزدیک پنجمین اثر ثبت جهانی استان تحت عنوان مجموعه ساسانی ۳ شهرستان فارس را شاهد خواهیم بود.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس افزود: استان چهار فصل فارس دارای وسعت ۱۲۲ هزار کیلومتر است که حدود ۸ درصد خاک کشور را تشکیل می‌دهد و بسیاری از آثار شاخص کشور از دوره ایلامی هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی در این استان فارس قرار دارد.

این مقام مسئول ضمن ابراز تمایل از برگزاری نمایشگاه صنایع در کشور شیلی در تشریح ظرفیت صنایع دستی استان گفت: استان فارس با داشتن ۲۰۰ هزار هنرمند و صنعتگر صنایع دستی، ۱۲۰ رشته فعال در این حوزه و محصولات شاخصی از جمله خاتم که هنر اصیل شیراز است و از نظر کیفیت و ظرافت ساخت به نسبت خاتم اصفهان از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است، دستبافت‌هایی مانند گلیم، قالی، گبه، منبت شهرستان آباده که شهرت جهانی دارد و نیز دیگر صنایع دستی‌هایی با کاربری در فضا‌های معماری، مثل کاشی کاری، گچ بری، آینه کاری و کاشی هفت رنگ از جایگاه ممتاز در سطح کشور برخوردار است.

مصیب امیری در تبیین دیگر قابلیت‌های استان به وجود آرامگاه حافظ و سعدی از شخصیت‌های مطرح ادب ایران و جهان، ۴۴۰ جاذبه طبیعی در استان، حرم مطهر شاهچراغ (ع) و دیگر امام زادگان در بحث گردشگری مذهبی، معادن غنی بخصوص در زمینه سنگ، ۳ فرودگاه بین المللی در شهر‌های شیراز، لار و لامرد، حضور پزشکان حاذق و ظرفیت بیمارستان‌های مجهز بخصوص در بحث پیوند اعضا، چشم پزشکی و جراحی‌های زیبایی اشاره و از آمادگی در زمینه‌های مختلف همکاری دو جانبه بخصوص در حوزه گردشگری، فرهنگی و صنایع دستی خبر داد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس بحث خواهر خواندگی شهر شیراز و یکی از شهر‌های شیلی با هماهنگی شهرداری شیراز را به عنوان یک پیشنهاد مطرح کرد.

همچنین در این دیدار سناتور خیدو خیراردی معاون مجلس سنای شیلی ضمن ابراز خرسندی از سفر به شهر شیراز اظهار کرد: قصد و ایده کلی از این سفر ایجاد روابط حسنه بین دو کشور و دو ملت بوده که یکی از پایه‌های اساسی این ارتباط بخش فرهنگی است که بخوبی توسط مدیر کل میراث فرهنگی توضیح داده شد و ما هم ایده‌های مناسبی را از این کلیت گرفتیم.

وی با تاکید به فرهنگ و تمدن غنی ایران و شهر شیراز به عنوان مهد این تمدن و شگفت زده شدن از شکوه مجموعه جهانی تخت جمشید و دیگر آثار تاریخی- فرهنگی استان فارس، افزود: پیشنهاد برگزاری یک نمایشگاه بزرگ در کاخ ریاست جمهوری شیلی برای نشان دادن این جاذبه‌ها و فراهم نمودن زمینه سفر مردم شیلی به کشور ایران در جلسه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مطرح شده است.

گفتنی است، معاون مجلس سنای شیلی در خصوص موضوع خواهر خواندگی شهر شیراز با یکی از شهر‌های شیلی نیز تصریح کرد: این موضوع با حساسیت بالایی بررسی خواهد شد تا بتوان شهری از کشور شیلی که همطراز با شهر تاریخی- فرهنگی شیراز باشد را به شهرداری شیراز معرفی کرد و از این فرصت برای تعامل بیش از پیش بهره‌مند شد.

انتهای پیام/ن

افزایش روابط فارس و کشور شیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.