کشفیات جرایم سایبری در استان چهارمحال و بختیاری ۲۳ درصد افزایش یافت.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ سرهنگ دوم مرتضی عسگری رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فَتا) فرماندهی انتظامی چهارمحال و بختیاری، از افزایش کشف ۲۳ درصدی جرایم سایبری در استان طی ۵ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

وی گفت: از ابتدای سال جاری همچنین دستگیری متهمین جرایم فضای مجازی در چهارمحال و بختیاری با افزایش ۱۹ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

عسگری با تأکید بر ضرورت ارتقای دانش مجازی برای کاربران این فضا، توصیه کرد: خرید‌های اینترنتی صرفا باید از درگاه‌ها و صفحات دارای نماد اعتماد الکترونیک صورت گیرد و باید مراقب کلاهبرداری‌های مالی از طریق ایجاد صفحات جعلی و فیشینگ باشیم.

وی یادآور شد: تمام سایت‌های معتبر در صفحه ورودی خود دارای پروتکل https هستند که هر گونه تغییرات در این پروتکل می‌تواند زنگ خطری برای کاربران باشد، چرا که ممکن است با ورود به صفحات جعلی، در دام فیشینگ گرفتار شوند.

رئیس پلیس فَتا چهارمحال و بختیاری، ناهنجاری‌های رفتاری، پراکندگی، تعلق هویت، تضاد در نگرش دینی و مذهبی و انتقاد به سبک زندگی والدین را مهم‌ترین خطرات شبکه‌های اجتماعی برشمرد و ادامه داد: والدینی که دانش و آگاهی کافی از فضای مجازی و آسیب‌های فعالیت‌های خطر ساز اینترنت دارند می‌توانند با انجام شایسته نقش حمایتی، رفتار رسانه‌ای فرزندان خود را کنترل کنند.

عسگری با اشاره به ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با دیگران و اشتراک اطلاعاتی از قبیل: متن، عکس و ویدئو خاطرنشان کرد: به هر میزان که محبوبیت شبکه‌های اجتماعی رشد می‌کند، ریسک مربوط به استفاده از آن نیز افزایش می‌یابد.

وی با هشدار نسبت به مراقبت و احتیاط لازم در ارائه اطلاعات شخصی در شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از سوء استفاده مجرمان سایبری اضافه کرد: شهروندان در صورت مواجهه با هر گونه مشکل در این فضا، با مراجعه به پایگاه اینترنتی پلیس فَتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) به نشانی cyberpolice.ir، مراجعه حضوری و یا شمارگیری تلفن ۱۱۰ و ۱۹۷، موضوع را به کاراگاهان پلیس گزارش کنند.

به گفته عسگری؛ فضای سایبری به واسطه برخی امکانات نوین به ویژه در زمینه اقتصادی و مالی و با از میان بردن برخی محدودیت‌های دست و پاگیر دنیای فیزیکی، بسیاری از امور را تسهیل نموده است، اما در کنار این مزایا و فواید، می‌تواند زمینه‌‎ای برای بروز ناهنجاری‌های سایبری و فضایی برای جولان افراد سودجو و کلاهبردار باشد.

انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار