عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت:تا پایان این هفته خبرهای خوشی به شرکت‌های تولید و پخش دارو می‌‍‌دهیم.

تخصیص هزار میلیارد به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای حل مشکل صنعت داروسازی/خبرهای خوش برای شرکت‌های پخش‌وتولید داروبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرتضی خیر‌آبادی عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در نشست خبری سومین نمایشگاه ایران‌فرما که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، با بیان اینکه سندیکا 10 روز است که با سازمان برنامه‌وبودجه به منظور حل چالش نقدینگی در صنعت داروسازی وارد مذاکره شده است،گفت: در زمینه پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها باید اعتباری داشته باشند که بتوانند به کمک آن مطالبات شرکت‌های پخش دارو را پرداخت کنند؛ همچنین اعتبار سازمان‌های بیمه‌گر را دولت به موقوع پرداخت کند.

وی افزود: 50 درصد اعتبارات سازمان‌های بیمه‌گر را باید دولت پرداخت کند و اکنون سازمان‌های بیمه‌گر 2 هزار و200 میلیارد تومان کمبود اعتبار دارند.

خیرآبادی ادامه داد: در نتیجه مذاکره ما با سازمان برنامه‌وبودجه مقرر شده است تا اعتبار دانشگاه‌های علو‌م‌پزشکی هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند تا بتوانند مطالبات شرکت‌های پخش دارو را پرداخت کنند.

خیرآبادی با اشاره به داروهای یارانه‌ای گفت: در داروهای یارانه‌ای بیماران به جای آنکه 30 درصد مبلغ دارو را پرداخت کنند 10 درصد آنها را پرداخت می‌کنند و مبلغ آن هزار و 600 میلیارد تومان است که از این میزان دولت تنها 80 میلیارد تومان را پرداخت کرده است.

عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تصریح کرد: در حال مذاکره با خزانه‌داری کل کشور هستیم تا اعتبارهای لازم برای مطالبات شرکت‌های داروسازی تأمین شود و امیدواریم در این هفته خبرهای خوشی به شرکت‌های پخش و تولید دارو بدهیم.

وی با بیان اینکه مشکل نقدینگی صنعت داروسازی در سرمایه در حال گردش است، گفت: بیمه‌ها پول داروسازان را نمی‌دهند و می‌گویند که دولت پول ما را نمی‌دهد در نتیجه آن شرکت‌های پخش با مشکل مواجه می‌شوند. با ادامه این مشکل زنجیره تأمین دارو دچار چالش می‌شود.

قيمت گذارى دارو آزاد شود

در ادامه نقدی عضو هیات مدیره سندیکا صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در سومین نمایشگاه ایران‌فارما گفت: حضور شرکت‌های دانش‌بنیان تحقق اقتصاد مقاومتی از نشان خودکفایی در کشور است. 

وی افزود: انجمن‌های علمی در نمایشگاه امسال همکاری خوبی دارند و به عنوان پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت عمل می‌کنند که نقش انتقال دانشگاه‌ها به صنعت را نیز برعهده دارند. 

نقدی عنوان کرد: نمایشگاه ایران‌فارما فرصت خوبی برای نشان دادن جایگاه خوب صنایع داروسازی ایران و کیفیت داروهای ایرانی است و رسانه‌ها می‌توانند در زمینه فرهنگ تبلیغ استفاده از داروهای داخلی نسبت به نمونه‌های خارجی نقش به سزایی داشته باشند.

عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی افزود: امیدواریم مسئولان سازمان غذا و دارو حمایت‌های لازم از صنعت داروسازی داشته باشند تا مشکلات صنعت داروسازی به زودی علاج شود وگرنه شاهد عقب‌افتادگی‌هایی خواهیم بود که جبران آن آسان نیست.

نقدی با اشاره به قیمت‌گذاری مکمل‌های دارویی و ارتقای بسته‌بندی آن‌ها گفت: قیمت‌گذاری دارو منطقی نیست و امیدواریم داروها مانند مکمل‌ها از شمول قیمت‌گذاری و کمیسیون‌های قیمت خارج شوند و قیمت دارو به میزان واقعی‌ آن برسد همانطور که با قیمت‌گذاری مکمل‌های دارویی به کمک سندیکا‌ی مکمل‌های دارویی و غذایی شاهد آن بودیم که بسته‌بندی این داروها بهبود پیدا کرد و در موارد زیادی این داروها در دسته‌بندی با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار