عمر مفید تاسیسات آبرسانی روستایی گیلان رو به پایان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ محبعلی رنج ور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان امروز گفت: عمر تاسیسات آبرسانی روستایی گیلان بین 22 تا 40 سال است و به دلیل رطوبت بالا، تاسیسات آبرسانی گیلان زودتر از عمر متوسط شان مستهلک می شوند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 21 هزار کیلومتر خطوط انتقال و توزیع آب شرب روستایی در استان وجود دارد افزود: هزینه نگهداری از تاسیسات آبرسانی گیلان 2و نیم برابر میانگین کشوری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان با تاکید بر اینکه گیلان یکی از سه استان پُر تراکم کشور است گفت: حدود4 درصد جمعیت کشور در گیلان سکونت دارند و تراکم جمعیتی استان 177 نفر در واحد سطح است.

محبعلی رنج ور با بیان اینکه هزینه اجرای طرح های آبرسانی روستایی گیلان3 برابر میانگین کشوری است اظهار داشت: برای آبرسانی به هر خانوار روستایی استان به 6 میلیون و 500 هزار تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: برای تامین آب شرب هرخانوار روستایی استان 75 متر لوله گذاری می شود درحالی که این عدد در کشور برابر با 30 متر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان اعلام کرد: با توجه به ورود سالانه 40 میلیون گردشگر به گیلان و سکونت آنان در مناطق روستایی، تاسیسات موجود پاسخگوی نیاز آبی روستاها نیست.

رنج ور با اشاره به اینکه فقط 25 درصد بارش های گیلان در فصل گرم سال است، گفت: در مناطق جنوبی استان چشمه های گوارایی داریم که وارد مدار کردن آن ها در قالب طرح های آبرسانی مستلزم تخصیص اعتبارات مناسب است.

وی افزود: در روستاهای جلگه ای گیلان، آب های زیرزمینی دارای آهن و منگنز بالایی است که برای تصفیه آب شرب ساکنان این مناطق 80 دستگاه تصفیه فیزیکی نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان با بیان اینکه تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی روستاهای گیلان امری حیاتی و حساس است گفت: رفع چالش ها و مشکلات این حوزه نیازمند حمایت همه جانبه  استاندار  و مجمع نمایندگان است.

رنج ور تصریح کرد: در حال حاضر هزار و 760 روستای گیلان از آب شرب مناسب و بهداشتی برخوردارند.

 

انتهای پیام/م.ع

پایان عمر مفید تاسیسات آبرسانی روستاهای گیلان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.