کاهش 20 هزار نفری تعداد بی‌سوادان در استان اردبیل

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل از کاهش 20 هزار نفری تعداد بی‌سوادان در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، یوسف احمدی، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با تشکیل نهضت سوادآموزی اقدامات خوبی در حوزه سوادآموزی انجام شده و امیدواریم با تقویت این فرایند زمینه توانمندسازی کشور و استان اردبیل در این بخش بیش از گذشته فراهم آید.

وی با اشاره به پوشش سواد اتباع خارجی در استان گفت: در استان اردبیل بر اساس سرشماری سال گذشته 74 نفر تبعه خارجی داریم که در سال 96 بر اساس بخشنامه‌های ابلاغ شده ما باید این تعداد جمعیت را تحت پوشش سوادآموزی قرار دهیم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل تصریح کرد: با توجه به اینکه رسالت سوادآموزی آموزش گروه سنی 10 تا 49 ساله است ما برنامه‌های مختلفی را در سطح استان انجام می‌دهیم تا با همکاری موسسات غیردولتی و نهادهای دولتی مختلف به ویژه بسیج سازندگی و کانون مساجد از ظرفیت آنها برای توسعه سوادآموزی در مناطق شهری و روستایی بیشتر استفاده کنیم.

احمدی در مورد وضعیت آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی بیان کرد: در حال حاضر جذب آموزش دهندگان جدید جزو برنامه‌های معاونت سوادآموزی نبوده و معاونت سواد آموزی با واگذاری امور مربوط به سوادآموزی به بخش غیردولتی در قالب سیاست برون‌سپاری وطیفه نظارت و مدیریت برنامه‌های سوادآموزی را بر عهده دارد.

وی افزود: در استان اردبیل ما بر ارتقای کیفی سوادآموزی تاکید داریم و امیدواریم در قالب این طرح‌ها به ویژه طرح شناسایی خانه به خانه بتوانیم افراد بیسواد را جذب و نسبت به آموزش آنها برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهیم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه سهمیه امسال سوادآموزی 9 هزار و 500 نفر تعیین شده است، اظهار کرد: در استان اردبیل با همکاری اداره کل  آموزش و پرورش استان و نیز با مساعدت دستگاه‌های مربوطه تلاش برای انسداد مبادی ورودی بی‌سوادی ادامه دارد و در قبال آموزش افراد بی‌سواد برای دوره انتقال 680 هزار تومان و دوره تحکیم 130 هزار تومان پرداخت می‌شود.

احمدی از پرداخت تشویقی برای سوادآموزان به میزان 144 هزار تومان در قبال قبولی در آزمون‌های برگزار شده خبر داد و گفت: ما محدودیت اعتباری در تامین منابع مالی برای سوادآموزی نداریم و با توجه به اینکه در شمال استان اردبیل به علت جمعیت شناور و عشایرنشین بودن منطقه، باید فعالیتمان را در این حوزه متمرکز کنیم تا زمینه ارتقای برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌ها را در حوزه سوادآموزی در این منطقه افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: در گروه سنی 10 تا 49 ساله براساس آمار سرشماری سال گذشته 57 هزار نفر بیسواد در مناطق مختلف استان به صورت پراکنده شناسایی شد که این رقم نسبت به سرشماری سال 90 در حدود 20 هزار نفر کاهش نشان می‌دهد.

احمدی افزود: با حمایت استاندار اردبیل به عنوان رئیس ستاد پشتیبانی سواد آموزی و نماینده ولی فقیه در استان برنامه‌های مناسب و مدونی در استان و شهرستان‌های تابعه برای شناسایی، جذب، نگهداری و آموزش بیسوادان  در دست اقدام داریم که با اهتمام مسئولان استانی به ویژه مدیرکل آموزش و پرورش استان امیدواریم بی‌سوادی در استان را ریشه‌کن کنیم.

انتهای پیام/ح

سهمیه سوادآموزی استان اردبیل بیش از 9 هزار نفر تعیین شده است

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.