پرواز بر فراز ناگویا با بال های والیبال/ایتالیا اولین آزمون در جام جهانی کوچک

تیم ملی والیبال ایران بعد از سپری کردن دو تورنمنت لیگ جهانی ۲۰۱۷ و مسابقات انتخابی مردان جهان، از فردا جدال خود با برترین‌های قاره‌های جهان را در کشور ژاپن آغاز خواهد کرد

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، مسابقات والیبال قهرمان بزرگ قاره‌ها مسابقات مهمي است و رتبه نهایی هر تیم در پایان برگزاری این رقابت، روی رنكینگ جهانی تیم‌ها تاثیر خواهد گذاشت. از همین رو این مسابقات برای تیم ملی والیبال كشورمان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند بستری مناسب باشد برای ارتقا رنكینگ والیبال ایران در جدول مردان فدراسیون جهانی والیبال FIVB. شاگردان ایگور كولاكوویچ امروز و از ساعت 11 صبح نخستین جدال خود را مقابل تیم ملی والیبال ایتالیا برگزار خواهند كرد و امیدوارند با آغازی خوب در این نبرد حساس و مهم، در ادامه روند خوبی را پیش بگیرند.

**يك تورنمنت معتبر

جام قهرمانان بزرگ جهان یک تورنمنت والیبال در سطح بین‌المللی است که در سال 1993 برای نخستین‌بار به پیشنهاد ژاپن و با موافقت فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) برگزار شد. این رقابت‌ها همواره یک سال بعد از بازی‌های المپیک در دو گروه مردان و زنان به میزبانی ژاپن برگزار می‌شود و به جام جهانی کوچک یا جام بین قاره‌ای نیز معروف است.

این رویداد بعد از المپیک، قهرمانی جهان، جام جهانی و لیگ جهانی پنجمین تورنمنت معتبر والیبال در جهان محسوب می‌شود که با حضور قهرمانان پنج قاره جهان و تیم ژاپن به عنوان میزبان برگزار می‌شود. هفتمین دوره مسابقات والیبال جام قهرمانان بزرگ جهان سال 2017 در گروه زنان از 14 تا 19 شهریورماه سال جاری با حضور تیم‌های ژاپن (میزبان)، چین (آسیا)، روسیه (اروپا)، برزیل (آمریکای جنوبی)، آمریکا (نورسیکا) و کره جنوبی (سهمیه فدراسیون جهانی) برگزار شد و تیم ملی زنان چین موفق شد عنوان قهرمانی را از آن خود كند.

همچنین در گروه مردان تیم‌های ژاپن (میزبان)، ایران (آسیا)، فرانسه (اروپا)، برزیل (آمریکای جنوبی)، آمریکا (نورسیکا) و ایتالیا (سهمیه فدراسیون جهانی) از امروز تا 26 شهریور ماه به مصاف هم خواهند رفت. تیم ملی والیبال مردان برزیل همانند بسیاری از رقابت‌های والیبال در سطح جهان، در این رقابت‌ها هم پرافتخارترین است. برزیل در شش دوره قبلی رقابت‌های والیبال مردان جام قهرمانان بزرگ جهان شرکت کرده است و چهار مدال طلا و دو نقره به دست آورده است.

این بدین معنی است که برزیل همیشه بر روی سکو این رقابت‌ها رفته است. کوبا که در هفتمین دوره غیبت دارد با چهار مدال (یک طلا، یک نقره و دو برنز) در رتبه دوم افتخارآفرینان والیبال مردان قرار دارد و ایتالیا با یک طلا و دو برنز در رتبه سوم است. تیم‌های هلند، روسیه و آمریکا نیز با یک مدال نقره در رتبه چهارم این داده آماری قرار دارند. ژاپن به رغم حضور در شش دوره به عنوان میزبان به همراه صربستان (یوگسلاوی) تنها یک مدال برنز در پرونده کاری خود دارد. تاکنون و در شش دوره قبلی این رقابت‌‎ها 15 کشور مجوز حضور در این مسابقات را کسب کردند که برزیل و ژاپن با شش دوره حضور در صدر جدول قرار دارند که این دو تیم امسال هم هستند.

آغاز آخرین نبرد شاگران کولاکوویچ / پیش به سوی «جام‌جهانی کوچک»

تیم ملی والیبال کوبا چهار بار تجربه حضور در این رقابت‌ها را دارد، اما امسال غایب است. تیم‌های ایتالیا و آمریکا نیز هر کدام با سه حضور در رتبه‌های بعدی قرار دارند که امسال چهارمین حضور خود را تجربه می‌کنند. تیم‌های ملی والیبال ایران، کره‌جنوبی، چین و مصر دو دوره در این رقابت‌ها حضور داشتند و امسال ایران از این گروه تنها تیم حاضر است تا سومین تجربه خود را به دست آورد. تیم ملی والیبال ایران در سال 2009 رتبه پنجم و در سال 2013 رتبه چهارم جام قهرمانان بزرگ جهان را به دست آورد. کشورهای هلند، استرالیا، صربستان (یوگسلاوی)، آرژانتین، لهستان و روسیه نیز هر کدام یک دوره در این رقابت‌ها حضور داشتند که امسال هیچ کدام نیستند اما فرانسه نخستین حضور خود را تجربه خواهد کرد.

**تاريخچه حضور واليبال ايران / دو دوره بدون سكو

تیم ملی والیبال ایران در حالی قرار است در مسابقات قهرمانی قاره‌ها در سال 2017 شركت كند كه سومین حضور خود را در این مسابقات تجربه می‌كند. نخستین حضور تیم ملی والیبال ایران در نبرد قهرمانی قاره‌ها كه این روزها از آن به عنوان «جام قهرمانان بزرگ جهان» یاد می‌شود، به هشت سال قبل برمی‌گردد. زمانی كه ملی‌پوشان ایران با هدایت مرحوم حسین معدنی راهی كشور ژاپن شدند و برای نخسین بار در این رقابت‌ها به میدان رفتند.

در آن دوره از مسابقات كه تابستان سال 2009 برگزار شد تیم‌های برزیل، لهستان، کوبا و ژاپن و مصر به همراه ایران حضور داشند كه تیم ملی كشورمان با قبول چهار شكست مقابل برزیل، لهستان، کوبا و ژاپن و تنها یك پیروزی مقابل تیم ملی مصر درجایگاه پنجم جدول مسابقات ایستاد. این مسابقات كه پنجمین دوره خود را سپری می‌كرد تنها به عنوان بستری برای كسب تجربه والیبال ایران به شمار رفت. آن روزها والیبال ایران مانند امروز در جهان شناخته شده نبود و قطعا حضور در رقابتی كه برترین‌های جهان در آن حاضر بودند می‌توانست فرصتی مهم به شمار برود.

مردان والیبال كشورمان در ششمین دوره این رقابت‌ها نیز كه در سال 2013 برگزار شد حضور پیدا كردند. تیمی كه مسیر پیشرفت را پیموده بود و در سكوهای نخست پرتاب به جهان قرار داشت. خولیو ولاسكو آرژانتینی كه خیلی‌ها او را مردِ تحول ِ والیبال ایران قلمداد می‌كنند، آن روزها هدایت تیم ملی والیبال كشورمان را بر عهده داشت و امید زیادی وجود داشت كه والیبالیست‌های ایران كه نسل جدیدی از بازیكنان را در دل خود داشت این بار نتیجه قابل قبول‌تری كسب كند.

آغاز آخرین نبرد شاگران کولاکوویچ / پیش به سوی «جام‌جهانی کوچک»

این بار هم كشور ژاپن مانند دوره قبل میزبانی مسابقات را بر عهده داشت و مردان والیبال ایران برای نبرد با برترین‌های جهان این بار با ولاسكو و اسم و رسمی كه برای خود به هم زده بودند، راهی سرزمین آفتاب شدند. جایی كه علاوه بر ایران و ژاپن تیم‌های روسیه، امریكا، ایتالیا و برزیل نیز حضور داشتند. بلندقامتان والیبال ایران در دومین حضور خود در این رقابت‌ها نتایج قابل قبولی كسب كردند و توانستند به اعتبار خود در جهان افزایش دهند. مردان ولاسكو با شكست دادن تیم‌هایی قوی و شناخته شده  نظیر امریكا و ایتالیا خود را به عنوان قدرتی در جهان مطرح كردند. دو شکست برابر برزیل و روسیه و سه پیروزی ارزشمند برابر تیم‌های ایتالیا، آمریکا و ژاپن موجب شد تیم ملی والیبال ایران در دومین حضور خود یك رتبه ارتقا جایگاه داشته باشد و بتواند بالاتر از تیمی مانند آمریكا در جایگاه چهارم قرار بگیرد.

والیبالیست‌های ملی‌پوش ایران حالا در آستانه تجربه سومین حضور خود در نبرد « جام قهرمانان بزرگ جهان» هستند و این بار باز هم در ژاپن به مصاف حریفانشان می‌روند. تیم ملی والیبال ایران در سال 2017 ، تغییرات عمده‌ای نسبت به سال 2013 دارد و شاید بزرگ‌ترین تغییر حضور یك مربی مونته نگرویی در راس كادر فنی است. مردان والیبال ایران با تركیب سعید معروف، سیدمحمد موسوی، امیر غفور، فرهاد نظری افشار، فرهاد قائمی، میلاد عبادی‌پور، رضا قرا، محمدجواد معنوی‌نژاد، سامان فائزی، مسعود غلامی، مهدی مرندی، مصطفی حیدری، فرهاد سال‌افزون و مجتبی میرزاجانپور در این مسابقات حضور خواهند داشت.

آغاز آخرین نبرد شاگران کولاکوویچ / پیش به سوی «جام‌جهانی کوچک»

**مردان واليبال ايران به دنبال جبران

مردان والیبال ایران در ژاپن انگیزه زیادی برای كسب نتیجه خوب و رفتن روی سكو دارند. ناكامی بلندقامتان ایران در المپیك 2016 و لیگ جهانی 2017 موجب شده است، سیلی از انتقادات به سمت تیم ملی بزرگسالان روانه شود ، انتقاداتی كه در بسیاری از موارد نیز به حق و درست است. شاید همین نقد‌ها و ناكامی‌ها موجب شده است مردان والیبال ایران تمام تلاش خود را به كار گرفته و با كسب نتیجه‌ای قابل قبول، ناكامی‌های اخیر خود را جبران كنند.

البته شاگردان ایگور كولاكوویچ حریفان آسانی پیش رو ندارند. تیم‌هایی مانند ایتالیا ، برزیل ، فرانسه و امریكا، هر كدام یك نام بزرگ در جهان هستند و شكست دادن این تیم‌ها كار آسانی نخواهد بود. حتی ژاپن ِ میزبان را نمی‌توان تیمی آسان در نظر گرفت. آن‌ها از امتیاز میزبانی بهره می‌برند و قطعا در تلاش خواهند بود این بار رتبه‌ای بهتر از ششمی را بدست بیاورند. ژاپنی‌ها در چهارسال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشتند و قطعا عرصه را به حریفان خود از جمله ایران تنگ خواهند كرد. با تمام این تفاسیر بازیكنان ایران با نهایت آمادگی خود راهی ژاپن شده‌اند و سرشار از انگیزه هستند برای جبران ناكامی‌های اخیر. مسابقات پیش رو بهترین بستر برای آشتی دادن مردم با والیبال است.

انتهاي پيام/

واليبال ايران در يك قدمي يك تورنمنت مهم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
.امیدوارم یکم به فکر آینده تیم باشن،وللاسکو یاحتی کواچم آرزوست،حیف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
امیدوارم یکم به فکر آینده تیم باشن،وللاسکو یاحتی کواچم آرزوست،حیف
آخرین اخبار