در سیر تحولات دو دهه گذشته ،تاثیر اقوام غیر پشتون در تحولات سیاسی افغانستان کم رنگ بوده و نقش عمده را پشتونها ایفا کرده اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، در افغانستان بیش از پنجاه قوم زندگی می کنند که مهمترین آنها پشتون ،تاجیک ،ازبک و هزاره ها هستند. پشتونها ادعا می کنند که حدود چهل درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند.

با توجه به اینکه افغانستان تا پیش از سال 2001 هیچگاه دارای دولت منسجم و قوی که برمبنای خواست و اراده مردم این کشور شکل گرفته باشد نبوده است تاثیر اقوام غیر پشتون در تحولات سیاسی افغانستان کم رنگ بوده است و نقش عمده را پشتونها ایفا کرده اند.

این کشور هر چند در خشکی محصور ست اما علاوه بر موقعیت راهبردی در منطقه از منابع وذخایر بسیار غنی برخوردار است که در صورت استخراج انها از سوی دولت ملی و کوتاه کردن دست بیگانگان از آن می تواند به حل بسیاری از مشکلات افغانستان کمک کند.

از اینرو پیامدهای منطقه ای و بین المللی قوم گرایی و انحصار قدرت را در افغانستان نباید نادیده گرفت که خسارات غیر قابل جبرانی نیز به دنبال داشته است.

سلب اعتماد منطقه ای و بین المللی به تعهد دولت افغانستان برای حل مشکلات این کشور موجب کاهش سرمایه گذاری های خارجی و تداوم مشکلات اقتصادی و اجتماعی افغانستان می شود .

انتهای پیام/

تاثیر اقوام در تحولات افغانستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار