به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم روز جهانی دریانوردی با حضور وزیر راه و شهرسازی و امیر دریادار سیاری برگزار شد.آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: افزایش رقابت پذیری در سطح منطقه بسیار مهم است کشتی های ما باید با کشتی های جهانی رقابت کنند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: ارتباط سازمان بنادر و دریانوردی و حمل و نقل دریایی نباید یک طرفه باشد، بلکه باید سعی کنیم با این ارتباط ظرفیت های بخش دریای جنوب و شمال افزایش یابد.
آخوندی افزود: ظرفیت های بخش دریایی تنها حمل بار نیست، بلکه ظرفیت های دیگری از جمله مسافری، توریستی و ورزشی نیز باید مدنظر قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: سازمان بنادر همواره بر حوزه تخلیه و بارگیری کالا تمرکز داشته و به این سمت هدایت شده در صورتیکه ما با فرهنگ سازی در این بخش می توانیم به توسعه دریا کمک کنیم.
آخوندی در ادامه تاکید کرد: بنادر شمالی کشور نیاز به بازنگری دارند و این مأموریت جدید در سازمان بنادر است، متاسفانه دریای شمال یک دریای بسته و میزان حمل و نقل در آن بسیار محدود است،در حالی که این دریا دارای ظرفیت های بسیاری است که باید از آنها جهت بهره وری بیشتر استفاده کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دریای عمان یک دریای بکر و دارای هزاران ظرفیت است، افزود: ایران با این مجموعه سواحل نتوانسته از ظرفیت های آن استفاده کند، بنابراین باید در این حوزه فرهنگ سازی کنیم و دریا را تنها محدود به باربری کالا و تجارت نکنیم.
وی در ادامه به توسعه بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: درست است تشکیل بندر شهید رجایی یک اتفاق بسیار مهم عمرانی در ایران بوده،اما ابعاد زندگی اجتماعی پیرامون آن نادیده گرفته شده و با رشد بندر شهید رجایی سایر بنادر جنوبی این منطقه افول کرده است.
آخوندی با اشاره به اینکه باید یک قانون توسعه در بنادر کشور ایجاد کنیم، گفت: نباید تنها از دید کالا و تجارت به این مناطق نگاه کنیم بلکه باید آثار منطقه ای را در نظر بگیریم و سازمان بنادر باید یک طرح جامع تهیه و برنامه های علمیاتی از جمله حمل و نقل ترکیبی و ترانزیتی را در نظر بگیرد.
وی با اشاره به اینکه در مورد ترانزیت تا به امروز صحبت های بسیاری شده ،تصریح کرد: باید در این زمان یک گام عملیاتی برداریم تا با ایجاد شبکه های حمل ونقلی بتوانیم دریا را به سایر مناطق انتقال دهیم.
وزیر راه و شهرسازی به هیات عامل و مدیرعامل سازمان بنادر تاکید کرد و گفت: باید بخش هوایی و ریلی در سازمانهای درونی بنادر نفوذ کند و از این طریق بارگیری و تخلیه کالا انجام شود.
آخوندی با اشاره به اینکه بندر شهید رجایی با وجود 24 کد تنها یک نقطه بادگیری دارد، گفت: باید بحث ترانزیت را در این مناطق پیگیری کنیم و در سازمان بنادر با ایجاد یک دپارتمان ،شبکه ریلی را در پشت تمامی سکوها دربنادر بیاوریم.
وی تصریح کرد: مفهوم ترانزیت زمانی اجرایی می شود که ریل به پشت سکوها بیاید و تخلیه کالا از کشتی به قطار انجام شود و به این گونه ما شاهد کاهش قیمت تمام شده حمل و نقل کالا در این حوزه خواهیم بود.
وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه ما باید در اولین فرصت معاونت ریلی را در درون سازمان بنادر ایجاد کنیم، گفت: کنترل ریلی باید در درون سازمان بنادر وجود داشته باشد و این سازمان با شرکت راه آهن داد و ستد داشته باشد، به طوریکه تحویل بار به شرکت راه آهن واگذار شود و مرکز کنترل آن در اختیار هر دو سازمان باشد.
آخوندی توضیح داد: اکنون سهم ریل در بندر تنها 14 درصد است و اگر ما بخواهیم این میزان به 45 درصد برسد باید سهم حمل و نقل ریلی را در بندر افزایش دهیم.
وی در ادامه به آموزش نیروی انسانی در حوزه بین المللی اشاره کردو گفت: ما باید پیگیری اعزام نیروی انسانی را به کشورهای خارجی در دستور کار خود قرار دهیم تا بتوانیم از تجربه این نیروها استفاده کنیم.
وزیر راه و شهرسازی به بحث آمایش سرزمین اشاره کرد و گفت: لازمه آمایش سرزمین آن است که امکان نقد کردن ظرفیت های اقتصادی از دریا به ایران وجود داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: ما باید هزاران میلیارد تومان هزینه کنیم تا بتوانیم از ظرفیت های دریا برای افزایش جمعیت پذیری در کنار سواحل استفاده کنیم.
انتهای پیام/