وزیر بهداشت گفت: امیدواریم با تمهیدات رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه مشکل نقدینگی صنعت داروسازی رفع شود.

رفع مشکل نقدینگی صنعت داروسازی در انتظار تصمیم سازمان برنامه و بودجه/ ضرورت تصمیم جدی بیمه‌ها برای پرداخت معو‌قات داروسازانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه سومین نمایشگاه ایران فار‌ما که امروز در مصلی‌ امام خمینی (ره) برگزار شد با بیان اینکه نمایشگاه ایران فارما‌ یکی از مهم ترین‌ نمایشگاه‌های تولیدی و به نوعی صنعتی کشور است، گفت: این نمایشگاه برای سومین سال برگزار می‌شود و امسال بالغ بر 500 شرکت‌ در آن حضور دارند.

وی ادامه داد: خوشبختانه هر سال شاهد هستیم که در زمینه تولید‌ قدم‌های خوبی برداشته می‌شود؛  در دارو سیاست ما مراقبت‌ از مردم و حمایت از سلامت و توجه به توانمندی مالی آنها است.

تولیدکنندگان‌ دارو  جهت ارتقاء کیفیت محصولات خود تلاش کنند

هاشمی افزود: تا جایی که شرکت‌های داروسازی داخلی بتوانند هدف ما را تأمین کنند اصرار به حمایت از تولید داخل داریم و آنجایی که کیفیت داروهای‌ داخلی پایین باشد‌ یا قیمت‌ داروی نمونه داخل‌ بالاتر از مشابه خارجی آن باشد ترجیح می‌دهیم داروی مورد نیاز مردم را از بازار رقابتی‌ خرید کنیم، در چهار سال گذشته این روند را دنبال کرده‌ایم و از این پس نیز روند ما در همین راستا خواهد بود.

وزیر بهداشت عنوان کرد: تولیدکنندگان‌ دارو  جهت ارتقاء کیفیت محصولات خود تلاش کنند و هدف را بازار خارجی در نظر بگیرند‌ و بر طبق استانداردهای‌ بین‌المللی‌ داروها را تولید کرده تا بتوانند در بازار خارجی‌ رقابت کنند.

هاشمی با تأکید بر خودباوری‌ در زمینه مصرف داروهای داخلی، گفت: از بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی‌ خواهش می‌کنیم این خودباوری‌ را در زمینه مصرف داروهای داخلی‌ داشته باشند‌ و مطمئن‌ باشند که ما از نظر کیفیت‌ در زمینه دارو‌ مراقبت‌های لازم را می‌کنیم و حاضر نیستیم‌ به صرف حمایت از تولید داخل‌ به هر قیمتی‌ داروهای‌ داخلی را خریداری کنیم‌.

وزیر بهداشت با اشاره به نمایشگاه ایران فارما‌ و حضور فعال صنعتگران‌ داروسازی‌ داخلی و خارجی، گفت: امیدواریم هر سال شاهد برگزاری بهتر نمایشگاه ایران فار‌ما باشیم و در این زمینه از تولیدکنندگان‌، شرکت‌های دانش‌ بنیان، سندیکای‌ داروسازان‌، سازمان غذا و دارو‌، دانشگاه‌های علوم پزشکی و شرکت‌های خارجی‌ برای حضور فعال در نمایشگاه تشکر می‌کنیم.

 ضرورت تصمیم جدی بیمه‌ها برای پرداخت معو‌قات داروسازان

هاشمی با بیان اینکه یکی از گرفتاری‌های جدی صنعت دارو معو‌قات طولانی‌ است، گفت: امیدواریم با تمهیدات رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه زمان معو‌قات به حداقل‌ برسد و شرکت‌های بیمه‌ای این تأخیر را جبران کنند.

وی افزود: ما از بیمه‌ها طلب داریم و صنعت داروسازی‌ از وزارت بهداشت و بخش خصوصی طلبکار‌ است، امیدواریم منابع لازم در اختیار بیمه‌ها قرار بگیرد، منابعی که باید از قبل پیش‌بینی میشد بزرگترین معضل ما است که این منابع در بودجه سنواتی پیش‌بینی نشده بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: بیمه‌ها باید برای پرداخت معو‌قات فکر عاجلی‌ بکنند صنعت داروسازی‌، جامعه پزشکی، پرستاری، مامایی و سایر خدمتگذاران‌ نظام سلامت از بیمه‌ها معوقاتی‌ دارند همچنین شرکت‌های تجهیزات پزشکی که تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را تأمین می‌کنند مشمول این تأخیر شده‌اند.

هاشمی عنوان کرد: امیدواریم با صحبت‌های انجام شده در آینده شاهد آن باشیم که زمان پرداخت معو‌قات به حداقل برسد و همانطور که نمایندگان سند‌یکای داروسازی‌ عنوان کردند آسیب‌ به صنعت داروسازی جدی است و اگر در زمینه حل آن به سرعت اقدام نشود، 6 ماه تا یک سال زمان را از دست داده‌ایم که در نتیجه آن مردم آسیب می‌بینند، زیرا بازار دچار مشکل می‌شود؛ امیدواریم بیمه‌ها با پرداخت بدهی‌ در زمینه رفع مشکل صنعت داروسازی‌ و نظام سلامت ما را کمک کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.