معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور خبر داد؛

۵۰ درصد از طلاق ها در ۵ سال ابتدای زندگی رخ می دهد

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه ۵۰ درصد از طلاق ها در ۵ سال ابتدای زندگی رخ می دهد، گفت: بسیاری از طلاق ها به دلیل عدم مهارت در برقراری ارتباط صورت می گیرد.

۵۰ درصد از طلاق ها در ۵ سال ابتدای زندگی رخ می دهدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ حبیب اله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور افزود: سازمان بهزیستی روند طلاق و جایگاه آن نسبت به کشورهای دیگر را بررسی می‌کند و در این زمینه برنامه کنترل کاهش طلاق در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است.

وی گفت: طلاق در خراسان رضوی سال قبل نسبت به سال ۹۴ بیش از ۸ درصد کاهش داشته و در چهار ماه ابتدایی سال جاری نیز آمار طلاق ۱۴ درصد کاهش را نسبت به سال قبل نشان می دهد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به شیب نزولی طلاق نسبت به سال قبل، عنوان کرد: در کشور ۳۰ درصد از تقاضای طلاق زوجین به سازش ختم شده که رقم قابل توجهی است.

مسعودی فرید با بیان اینکه نرم افزار ملی سامانه طلاق در این استان رونمایی شده است، اظهار داشت: این نرم افزار در ۱۰ استان گیلان، مازندران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، مرکزی، کرمانشاه و دیگر استانهای دارای آمار بالای طلاق راه اندازی خواهد شد و تا پایان آذر ماه در تمام استانها ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه سال قبل ۱۴ هزار زن سرپرست خانوار از چرخه حمایت بهزیستی خارج شدند، گفت: ۱۲۰ هزار  زن سرپرست خانوار کمتر از ۶۰ سال تحت حمایت بهزیستی بودند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه ۱۰ هزار کودک در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند، عنوان کرد: ۱۵ هزار کودک در خانواده ها نیز یارانه دریافت می کنند.

مسعودی فرید همچنین عنوان کرد: فرزندخواندگی در کشور تسهیل شده و با اجرای قوانین، فرزندخواندگی در سال قبل نسبت به سال ۹۴ بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت.

وی گفت: تعداد کودکان قابل واگذاری به خانواده ها کاهش قابل توجهی داشته و برخی از افراد گزینه های مختلفی را برای پذیرش فرزندخواندگی مطرح می کنند که باید در خصوص تسهیل شرایط، تبلیغات صورت بگیرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور به موضوع خشونت خانگی نیز اشاره کرد و افزود: کودک آزاری مورد حساسیت قرار گرفته و مردم از کنار این موضوع به سادگی نمی گذرند و با حساسیت ها، آمار کودک آزاری با کاهش روبه رو شده است.

مسعودی فرید همچنین عنوان کرد: کودک آزاری جرم است و شاکی خصوصی ندارد و هیچ فردی حق ندارد کودکی را بیازارد.

وی ادامه داد: ۱۸۰ هزار سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که جمعیت درگیر با این موضوع با احتساب اعضای خانواده ۵۰۰ هزار نفر است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت پایگاه ارائه خدمات اجتماعی، عنوان کرد: در حال حاضر از ۱۴۰ مرکز پیش بینی شده ۸۰ مرکز راه اندازی شده و به زودی تمام این مراکز راه اندازی خواهند شد.

مسعودی با بیان اینکه سال قبل ۷۰۰ هزار تماس با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ برقرار شده است، اظهار داشت: تنها ۱۷۰ هزار از تماس‌ها مرتبط بوده که ۱۳ هزار مورد به اعلام کودک آزاری اختصاص دارد.

وی در خصوص مشکل مادران باردار معتاد نیز گفت: در سال قبل یک هزار و ۲۰۰ کودک در خانواده های معتاد و ۶۰۰ نوزاد در بیمارستان ها شناسایی شدند که نیمی از این نوزادها با حکم قضات به خانواده های دارای صلاحیت خود بازگشتند و ۳۰۰ نوزاد در بهزیستی نگهداری می شوند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه نیمی از تماس های مربوط به کودک آزاری تأیید شده است، یادآور شد: مردم هرگونه کودک آزاری را به ۱۲۳ اطلاع دهند تا اورژانس اجتماعی در این زمینه وارد عمل شود.

مسعودی فرید با بیان اینکه سمن ها در شناسایی کودکان معتاد همکاری کردند، اظهار داشت: در خصوص خشونت خانگی موضوع همسرآزاری نیز وجود دارد که ۲۲ خانه امن برای ارائه خدمات به این بانوان در کشور تشکیل شده که ۷ مرکز دولتی و ۱۵ مرکز غیر دولتی است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی در سال ۸۴ تدوین شده است، یادآور شد: بهزیستی نقش محوری در این زمینه دارد اما ۱۱ دستگاه دیگر نیز در این راستا دخیل هستند.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر باید اورژانس اجتماعی راه اندازی می شد، گفت: اورژانس اجتماعی با یک خط در سال ۸۷ تشکیل شد و تنها موضوع کودک آزاری را پیگیری می کرد اما در حال حاضر گسترش یافته و امسال نیز باید ۱۴۰ پایگاه اورژانس اجتماعی در کشور راه اندازی شود.

مسعودی فرید با بیان اینکه تا سال قبل ۱۹۷ پایگاه اورژانس اجتماعی در کشور وجود داشت، اظهار داشت: سیاست سازمان بهزیستی بر این است که در خصوص اقدامات پیشگیرانه فعالیت کند تا عوارض را کاهش دهد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه مردم در حال حاضر برای مشکلات مختلف اجتماعی می توانند با ۱۲۳ تماس بگیرند، افزود: ۳۰۰ خودروی خدمات سیار برای اورژانس اجتماعی وجود دارد و ۱۶۰ خودرو با کیفیت عالی نیز باید به این دستگاه ها اضافه شود تا بتوانند در شرایط سخت فیزیکی و بلایای طبیعی خدمات رسانی کنند که اگر تأمین شود تعداد ناوگان اورژانس اجتماعی به ۴۶۰ دستگاه می رسد.

مسعودی فرید با بیان اینکه در خصوص اورژانس اجتماعی نمی توان تعداد تماس ها را به مثابه میزان آسیب های اجتماعی هر استان دانست، عنوان کرد: آماری که اورژانس اجتماعی ارائه می دهد بر اساس تعداد تماس هاست و بخشی از اطلاعات به شمار می رود.

وی همچنین عنوان کرد: باندهای مدیریت کودکان خیابانی به وزارت اطلاعات معرفی می شوند و برخوردهای جدی با این باندها صورت می گیرد.

مسعودی فرید با بیان اینکه یارانه و کمک هایی در بخش های مختلف به زنان سرپرست خانوار پرداخت می شود، اظهار داشت: در حال حاضر دو هزار و ۶۰۰ گروه خودیار در کشور فعال هستند که به دنبال افزایش آن در سال جاری هستیم.

وی ادامه داد: با اضافه شدن پایگاه های اورژانس اجتماعی دسترسی مردم به پایگاه ها تسهیل خواهد شد و با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی، در مناطق مختلف مراکز ارائه خدمات اجتماعی در اولویت قرار گرفته است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه ۷۰ درصد از مردم از وجود اورژانس اجتماعی اطلاع دارند، یادآور شد: سعی ما بر این است که بیلبوردهایی در سطح استانها برای اطلاع رسانی در خصوص وجود اورژانس اجتماعی نصب شود.

انتهای پیام/ص.ف

 نیمی از طلاق ها در سال های ابتدای زندگی رخ می دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار