شفیعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حل بحران افغانستان نیازمند یک مکانیزم منطقه‌ای است/ تهران می‌تواند محور برگزاری نشست‌های صلح باشد

کارشناس مسائل شبه قاره با اشاره به سفر اخیر وزیر امورخارجه پاکستان به تهران گفت: ایران می‌تواند نقش محوری در برگزاری نشست‌های صلح افغانستان داشته باشد.

ایران محور نشست های چند جانبه صلح افغانستاننوذر شفیعی در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر اخیر وزیر امورخارجه پاکستان به ایران و نقش محوری این دو کشور در تحولات منطقه اظهار کرد: یکی از مکانیزم‌ها برای روند صلح افغانستان نشست‌های چند جانبه است و هرگونه ابتکار عملی در این زمینه گام مثبتی است.

کارشناس مسائل شبه‌قاره با بیان اینکه بازیگران اصلی منطقه‌ای ایران و پاکستان هستند، افزود: هیچگونه تلاشی بدون حضور و نقش‌آفرینی این دو کشور در جهت صلح افغانستان به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در هر ابتکار عملی باید نقش ایران و پاکستان پررنگ باشد، افزود: حتی اگر طرح و ابتکاری از طرف کشورهای دیگر نباشد و این دو کشور کنار هم باشند،  تحولات افغانستان می‌تواند به یک سرنوشت مطلوب برسد. 

شفیعی تصریح کرد: در حال حاضر فضای رقابت بین ایران و پاکستان کم‌تر است و جای خود را به فضای رقابت بین هند و پاکستان داده است. حضور هند در قالب استراتژی جدید ترامپ در افغانستان برای پاکستان قابل قبول نیست.

کارشناس مسائل شبه‌قاره تاکید کرد: ایران و پاکستان نقش مثبتی را در فرآیند صلح افغانستان دارند و تهران می‌تواند محور برگزاری نشست‌های صلح باشد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه سایر کشورها به فراخوان ایران چقدر پاسخ بدهند و در این ابتکار عمل حضور داشته باشند و پایبندی از خود نشان دهند بستگی به وجود منافع متعارض کشورها و همگرایی در آن دارد، چرا که بلوک‌بندی منطقه‌ای در قبال بحران افغانستان ریشه در شکاف‌های اجتماعی این کشور دارد.

شفیعی گفت: با این حال در پیش گرفتن این ابتکار عمل و فکر کردن درباره آن گام مثبتی است. حل بحران افغانستان نیازمند یک مکانیزم منطقه‌ای و در عین حال پیچیده است و برگزاری نشست‌ها از طرف کشورهای منطقه پیامد مثبتی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.