به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضایی رئیس انجمن قطعه سازان در برنامه تیتر امشب در خصوص مشکلات صنعت قطعه سازی اظهار داشت:مشکل اصلی این حوزه ، نوسان درپرداخت ها از سوی خودروسازان است ؛ پیش از این پرداخت ها به صورت دو ماهه بود اما اکنون تا 8 ماه هم طول می کشد.
وی ادامه داد: مشکلات انباشته شده صنعت خودرو نا خواسته به قطعه سازان تحمیل شده به نحوی که این مشکلات به چالش اساسی قطعه سازان تبدیل شده است و اگر از قطعه سازان، کیفیت ،تکنولوژی و اشتغال را طلب می کنند باید یک برنامه ریزی مدون که حمایت دولت را هم داشته باشد در نظر گرفت.
بر اساس این گزارش قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت معدن و تجارت در ادامه برنامه با بیان اینکه صنعت خودروی کشور مشکل تامین منابع دارد اظهار داشت:در طول سال قراردادهای زیادی با قطعه سازان انجام می شود؛ متوسط قرارداد ها 120 روزه است اما منابع به موقع تامین و پرداخت نمی شود به همین دلیل خودروساز در پرداخت منابع به قطعه سازان به مشکل می خورد و گردش مالی به هم می خورد.
قناتی گفت: هیچ خودروسازی پولی که از مشتری می گیرد در حساب خود نگه نمی دارد بلکه مشکل اصلی در گردش مالی است.
وی گفت: شرکتهای قطعهساز داخلی میتوانند در چارچوب طرحهای توسعهای خود با نوسازی یا ایجاد واحدهای جدید و با ارائه طرحهای جدید و کیفی با دنیای خارج ارتباط برقرار کنند.
این مقام مسئول افزود: یکی از تذکرات به صنعت قطعه سازی این است که وابستگی به شرکت های داخلی را کم کنند و به سمت صادرات بروند.
قناتی گفت:اگر تامین منابع لازم انجام شود و خطوط تولید نوسازی شود مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت.
بر اساس این گزارش نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه ساختار قطعه سازی کشور ما معیوب است گفت:تعدد قطعه سازها به کیفیت محصول ضرر می زند.
وی ادامه داد: تجمیع و یکپارچه سازی واحدهای قطعه سازی سبب افزایش کیفیت و کمیت محصول شده و به توسعه صادرات کمک می کند.
نعمت بخش با بیان اینکه در این راستا حمایت دولت ضروری است تصریح کرد: ماشین آلات بخش قطعه سازی متعلق به 40 سال گذشته است و می بایست با اعطای وام ارزی ریالی به تولیدکننده ها ، نوسازی شود.
وی درباره وابستگی قطعه ساز به داخل گفت: وقتی دانش فنی ارتقا یابد می توان با شرکت های خارجی نیز قرارداد بست و این با کمک دولت امکان پذیر است.